اختصاص شش هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و تسهیلات به سیل‌زدگان

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این‌که تفاهم‌نامه نظارت بر بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زدگان بین بنیاد مسکن با دانشگاه تهران منعقد شده است، اعلام کرد: ۶ هزار میلیارد تومان وام بلاعوض و تسهیلات به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد.

تابش گفت: ۱۰۱ هزار واحد مسکونی تعمیری و بالغ بر ۶۳ هزار واحد مسکونی احداثی تاکنون شناسایی شده‌اند. همچنین، ۱۲۰ هزار واحد تاکنون تشکیل پرونده داده‌اند و سایر آمارگیری‌ها در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود، ظرف روزهای آینده پرونده تمامی سیل‌زدگان تشکیل شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص میزان و نوع تسهیلات به سیل‌زدگان نیز توضیح داد: تسهیلات در شهر ۵۰ میلیون تومان، در روستا ۴۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد است بعلاوه آنکه به سیل‌زدگان ۱۲ میلیون تومان در شهر و در روستا ۱۰ میلیون تومان بلاعوض نیز پرداخت می‌شود. همچنین ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی بعلاوه ۵ میلیون تومان بلاعوض به هر خانوار سیل‌زده تعلق می‌گیرد.

تابش همچنین از ارائه سیمان رایگان و سایر امکاناتی ازجمله نقشه، مشخصات، ناظر و پروانه رایگان به سیل‌زدگان خبر داد و گفت: این‌ها رقمی در حدود ۱۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی می‌شود که کمکی برای هر خانوار سیل‌زده به شمار می‌رود.

به گفته تابش، قطعاً برای اتمام واحدهای مسکونی سیل‌زدگان از کمک خیرین استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خیرینی همچون بسیج، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد، روحانیون و مساجد برای تکمیل واحدهای مسکونی سیل‌زدگان به کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیایند. انتظار می‌رود تا خیرین به کمک افراد ناتوان برای تکمیل واحدهای مسکونی ملحق شوند.

تابش از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بسیج برای تکمیل ۲۰ هزار واحد مسکونی سیل‌زده خبر داد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام پذیرفته است که برای ۲۰ هزار واحد اعتبارات تکمیلی بیاورد. کمیته امداد نیز قول همکاری داده است. دستگاه‌های مختلفی هستند که برای کمک به احداث واحدهای مسکونی با بنیاد ارتباط برقرار کرده‌اند. در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیوه‌نامه‌ای برای تکمیل خانه‌ها تهیه کرده و به وزارت کشور داده‌ایم که در آنجا تصویب شده است.

وی افزود: وزارت کشور اعلام کرده که خیرین گسترده به کمک دولت بیایند و با وام و بلاعوض و آورده خیرین و حمایت‌ها و خدماتی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد که شامل خدمات فنی، مهندسی، مصالح، تأمین مصالح و… است تلاش می‌کنیم همکاری مستمری انجام شود تا واحدهای مسکونی در مدت‌زمان تعیین‌شده، آماده شود.

تابش همچنین اعلام کرد: برای واحدهایی که به‌صورت کامل تخریب شده‌اند که عمدتاً نیز در حریم رودخانه‌ها بوده است، زمین معوض و رایگان هم در روستا و هم در شهر به سیل‌زدگان ارائه می‌شود. هم‌اکنون در شهرهای پل‌دختر و معمولان زمینی را تفکیک و آماده‌سازی کرده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: روستاهایی که باید تماماً جابه‌جا شوند مکان‌یابی شده‌اند و تعداد قابل‌توجهی زمین تأمین شده است که این زمین‌ها یا زمین‌های دولتی هستند و یا زمین‌هایی هستند که با آن‌ها در توافق هستیم تا از مالکان آن خریداری کنیم.

وی اعلام کرد: تاکنون برای بازسازی‌ها میزان مبلغی که اعلام شده است ۵ هزار میلیارد تومان است که با مصوبه اولی که دولت داده یعنی یک هزار میلیارد تومان؛ ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات و وام به سیل‌زدگان تعلق می‌گیرد. همچنین ۲۵۸۰ میلیارد تومان نیز بلاعوضی می‌شود که به واحدهای مسکونی سیل‌زده تخصیص داده می‌شود.

 تابش تأکید کرد: اگر بانک‌ها با بنیاد مسکن همکاری کنند و به‌موقع تسهیلات را تأمین کنند، بازسازی‌ها آغاز خواهد شد.

به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تاکنون یک هزار میلیارد تومان تسهیلات و ۳۲۱ میلیارد تومان بلاعوض تأمین شده است. همچنین هر خانواری ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی بعلاوه ۵ میلیون تومان بلاعوض دریافت می‌کند.

تابش اعلام کرد: به گفته وزیر کشور نیز تاکنون ۱۰۰ هزار وسیله و اسباب منزل برای ارسال به سیل‌زدگان، بسته‌بندی شده است.

وی همکاری مردم را در بازسازی مناطق سیل‌زده بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت: به‌عنوان نمونه در پل‌دختر زمین دولتی وجود ندارد و مردم باید در این زمینه همکاری داشته باشند. سه قطعه زمین در منطقه پل‌دختر دیده‌ایم که درصورتی‌که مالکان آن‌ها توافق کنند ظرف یک هفته زمین خریداری و کارهای آماده‌سازی آن آغاز خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ایجاد ۳۰۰ روستا در حریم رودخانه‌ها خبر داد و گفت: شهرها و مناطق سیل‌زده‌ای که دوباره احداث می‌شوند نباید بعد از بازسازی در اثر سیل دوباره خسارت نبیند، اصول فنی در آن‌ها رعایت، مقاوم‌سازی انجام و همه مقررات فنی و اجرایی لحاظ شوند. به همین دلیل نیز تفاهم‌نامه‌ای را به‌منظور نظارت بر بازسازی‌ها با دانشگاه تهران منعقد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسی‌ها توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود که از مهندسان خبره هستند. ولی در مرحله ساخت تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران منعقد کرده‌ایم که بر همه ابعاد بازسازی نظارت داشته باشند. از این به بعد نظارت دانشگاه تهران را در همه ابعاد بازسازی داریم.

 

مطالب رپورتاژ