افزایش ظرفیت حمل ۱۶.۵ میلیون تن بار به ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور

به گزارش خبرنگار سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با امضای ۶ موافقت‌نامه سرمایه گذاری برای توسعه خطوط ریلی و زیرساخت‌های آن سالیانه به طور متوسط ظرفیت حمل ۱۶.۵ میلیون تن بار دیگر به ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور اضافه می‌شود.

وی  در ادامه بیان کرد: امضای ۶ موافقتنامه به ارزش ۱۳ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال و بهره‌برداری از ۳۲۲ ناوگان ریلی جدید به ارزش ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بیان کرد: در حال حاضر سالیانه به طور متوسط ۵۰ میلیون تن بار توسط ناوگان ریلی کشور جابجا می‌شود و با بهره برداری از این خطوط ریلی جدید که مراکز عمده بار را به شبکه ریلی متصل می‌کند، شاهد جهش قابل توجهی در حمل و نقل بار توسط ناوگان ریلی کشور خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ارتقای بهره وری بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی کشور، از مهم‌ترین راهبردهای دولت تدبیر و امید است و تمام تلاش ما این است که سهم بار و مسافر در خطوط ریلی کشور افزایش یاید.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بهره‌برداری از ۳۲۲ دستگاه ناوگان جدید در خطوط ریلی کشور افزود: امروز برای راه‌آهن روز فرخنده ای است و در آخرین روزهای سال رونق تولید داخلی تا کنون ۷۷۸ دستگاه ناوگان ریلی جدید وارد خطوط ریلی کشور شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با بهره برداری از پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی کشور افزایش ایمنی، افزایش سرعت حرکت قطارها و بهره‌وری بیشتر از شبکه ریلی کشور عملی می‌شود تا از ظرفیت‌های جابجایی بیشتر بار و مسافر در خطوط ریلی کشور استفاده بیشتری ببریم.
رسولی در ادامه تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور و شخص اقای نوبخت بر توسعه حمل و نقل ریلی کشور تاکید دارند و این سازمان در توسعه طرح‌های عمرانی کشور تاکنون نقش ارزنده‌ای را ایفا کرده است.
مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سالگرد امضای تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور اظهار داشت: خوشبختانه با راهبری وزیر راه و شهرسازی تاکنون موفق شدیم به افتخارات بزرگی در تولید ناوگان و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی ایران دست پیدا کنیم.
بنا بر این گزارش، امروز و با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرعامل راه‌آهن ۳۲۲ دستگاه انواع واگن به ارزش ۵۷۰۰ میلیارد ریال به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید. همچنین در حوزه‌های فنی و زیربنایی راه‌آهن ۱۶۵۰ میلیارد ریال پروژه به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.
در این مراسم ۶ موافقت‌نامه و یک تفاهم‌نامه نیز بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و چند شرکت خصوصی به امضا رسید که یکی از این تفاهم‌نامه‌ها با سازمان بنادر و دریانوردی و در حوزه ریل ـ بندر بود.
خبرنگار: الهام زرقانی

مطالب رپورتاژ