الزام در رفع دغدغه‌های دریانوردان؛ حرفه دریانوردی حرفه‌ای خاص و منحصر به فرد است

1 52

سایت خبری صنعت حمل و نقل در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در خصوص رفع مشکلات دریانوردان گفت: رفع دغدغه‌های دریانوردان و حل مشکلات آن‌ها بر عهده سازمان بنادرودریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع حاکمیت از ملزومات است.

به گزارش خبرنگار سایت خبری صنعت حمل و نقل مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با تبریک روز جهانی دریانورد در ابتدا از نقش موثر دریانوردان در حوزه‌های مختلف دریانوردی سخن به میان آورد و بیان کرد: باید به دغدغه های دریانوردان بپردازیم. حرفه دریانوردی حرفه ای خاص و منحصر به فرد است.
چراکه دریانوردان بایستی مدت طولانی دور از خانواده و ماموریت کاری شبانه روزی برای فعال نگه داشتن چرخ اقتصاد و تجارت کشور، داشته باشند. دریانوردان زحمات بسیاری را برای ایجاد امنیت در دریاها بر دوش می‌کشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ناوگان دریایی ایران را بسیار متنوع برشمرد و گفت: فعالیت دریانوردان ایرانی درکشتی های اقیانوس پیما برای حمل کالا به آب های دور دست، ناوگان سبک منطقه ای برای جابجایی و واردات و صادرات بین کشورهای منطقه ، ناوگان صیادی برای صید آبزیان، ناوگان نظامی و انتظامی برای حفظ نظم و امنیت آب های تحت مسئولیت کشور و همچنین در ناوگان عملیاتی بنادر برای تسهیل امور پهلو دهی و جداسازی کشتی ها، قابل دسته بندی و تفکیک است.

راستاد با اشاره به ۱۱ بنادر بزرگ و اصلی تجاری در شمال و جنوب کشور، افزود: به جز دریانوردان فعال بر روی کشتی ها، بخشی از جامعه دریانوردی کشور را فعالان بندری و دریایی در بنادر تشکیل می دهند که به صورت تمام وقت به کار تخلیه و بارگیری ، نگهداری کالا و انجام عملیات متنوع بندری مشغول هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه اقتصاد بین الملل و به تبع آن تجارت جهانی و صنعت کشتیرانی، تحت تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است، توضیح داد: پیش بینی می شود که از ۱۱ میلیارد تن کل جابجایی کالا  از طریق دریا در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده است، احتمالا در سال جاری میلادی حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تن کاهش پیدا کند.

راستاد با بیان اینکه کرایه حمل کشتی ها هم به شدت کاهش پیدا کرده که ناشی از کم شدن تقاضا است، گفت: در چنین شرایط طبیعی است که تجارت دریایی در جهان دچار افت محسوس شده باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه با وجود شرایط کرونایی، جابجایی مایحتاج مردم از طریق دریا اجتناب ناپذیر است، گفت: علی رغم اینکه شرایط حمل و نقل به طور کلی در دوره شیوع کرونا با افت فعالیت همراه بوده، ولی ناوگان دریایی و بنادر تجاری کشور در تمام این مدت فعال بودند و روند واردات و صادرات کالاها در بنادر به صورت شبانه روزی تداوم داشته است.

وی اضافه کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری، ۲۸ میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد که ۸,۲ میلیون تن واردات غیر نفتی و بالغ بر ۷ میلیون تن صادرات غیر نفتی بوده است.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موجودی ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در انبارهای بنادر کشور، اظهار داشت: حدود یک میلیون تن از این محمولات در کشتی های منتظر برای پهلوگیری و تخلیه در بنادر موجود است.

وی تصریح کرد: ورود و خروج کشتی ها به بنادر کشور و انجام عملیات حمل و نقل در بخش های دریایی، ریلی و زمینی، مشکل خاصی وجود ندارد و با بالاترین نرم ممکن، این فعالیت ها در حال انجام است.

راستاد با تأکید براینکه هم اکنون با این نرم تخلیه و بارگیری در بنادر، هیچ هزینه و دموراژی پرداخت نمی کنیم، گفت: در فرآیند ترخیص کالا ها  در بنادر طبعا به هماهنگی ها و تسهیل و تسریع در رویه نیاز است تا شاهد تسریع در ترخیص محموله ها باشیم. 

راستاد با بیان اینکه در تأمین کالاهای اساسی مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: سال گذشته در حوزه کالاهای اساسی، فقط در بندر امام خمینی( ره) ۲۹ درصد رشد عملیات داشته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تهدیدات آمریکا به حمل فرآورده های نفتی ایران به ونزوئلا، پشتوانه حقوقی ندارد، افزود: در این رابطه اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به طرق مختلف به سازمان بین المللی دریانوردی منعکس کردیم. البته یادآور می شوم که به جهت اینکه اقدامات تهدیدآمیز آمریکا چون جنبه قانونی و پشتوانه حقوقی ندارد، هیچگاه نتوانسته اند اقدامی را هم علیه نفتکش های ایرانی انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: از سرگیری و فعالیت مجدد گردشگری دریایی در بنادر و سواحل کشور، مبتنی بر مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا و پروتکل های بهداشتی است.

مطالب رپورتاژ