الکتروفیول ها به کمک کربن‌زدایی صنعت کشتیرانی خواهند آمد

مرکز خدمات مشاوره‌ای دریایی دانشگاه UMAS این استدلال را می‌کند که کشتیرانی مستلزم سوخت‌های جدیدی برای کربن‌زدایی خواهد بود و الکتروفیول ها نقش مهمی را در این امر بر عهده خواهند داشت.

 به نقل از پایگاه خبری لجستیک و زنجیره تأمین، مرکز خدمات مشاوره‌ای دریایی دانشگاه UMAS مجموعه‌ای از اینفوگرافیک ها (نمایش دیداری از داده‌ها) را طی یک دهه تحقیق و بررسی تهیه کرده است و بر اساس اینفوگرافیک ها، این استدلال را می‌کند که کشتیرانی مستلزم استفاده از سوخت‌های جدیدی برای کربن‌زدایی خواهد بود و معتقد است که الکتروفیول ها (Electrofuel) مانند هیدروژن، متان و آمونیاک در صنعت کشتیرانی مورداستفاده قرار خواهند گرفت.

درادامه این گزارش آمده است: کشتیرانی‌های مرسک و NORDEN دانمارک و CMA CGM فرانسه ازجمله شرکت‌هایی هستند که سوخت زیستی (biofuel) بر روی کشتی‌های خود را به‌طور آزمایشی به‌کاربرده‌اند.

UMAS با تکیه بر ۱۰ سال تحقیق و استفاده از مجموعه‌ای از اینفوگرافیک ها براین باور است که اگرچه سوخت‌های زیستی مورداستفاده قرارخواهند گرفت، مصرف آنها در مقایسه با الکتروفیول ها محدود خواهد بود، چراکه سوخت‌های زیستی چندین نقطه‌ضعف را دارند.

الکتروفیول هایی مانند هیدروژن و متان که از منابع پایدار تولید شدند، محرک تغییر خواهند بود، شناورها در مسیرهای دریایی کوتاه از طریق برق‌رسانی مبتنی بر برق قابل‌تجدید و ذخیره باتری، رانش خواهند شد.

ناگفته نماند اگرچه به دنبال توافق سال گذشته، قانون‌گذاران سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO برای پذیرش اقدامات کربن‌زدایی جدید تا سال ۲۰۲۳ به یک توافق رسیدند، اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است و مذاکرات در بهار سال ۲۰۲۰ از سر گرفته خواهد شد.

پیش‌بینی‌شده است که تنها با تکیه‌بر اقدامات کارآمدی انرژی، صنعت کشتیرانی انتشارات دی‌اکسید کربن خود را به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد، رقمی که بیش از دو برابر ۹۵۰ میلیون تن انتشارات دی‌اکسید کربنی است که صنعت کشتیرانی در اواسط این دهه منتشر کرده است.

نکته قابل‌توجه اینکه به دنبال برآورده کردن هدف آیمو مبنی بر کاهش حداقل ۵۰ درصدی انتشارات، افت چشم‌گیر حدود ۵۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن در سال را شاهد خواهیم بود.

این گزارش در پایان نوشت: درحالی‌که آیمو آوریل سال گذشته توافق کرده بود که انتشارات صنعت کشتیرانی را حداقل تا ۵۰ درصد در سال ۲۰۵۰ کاهش دهد، اما در گزارش منتشرشده هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) آمده است که زمین با سرعت بیشتری در حال گرم‌تر شدن است و صنایع باید با شتاب بیشتری نسبت به آنچه پیش‌تر برنامه‌ریزی‌شده است، به سمت کربن زایی حرکت کنند.

 

مطالب رپورتاژ