الکترونیکی شدن اخذ عوارض در همه آزادراه‌های کشور تا تیرماه

پرداخت بدون توقف عوارض تردد در آزاد‌راه‌های کشور، با هدف توسعه فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل و سرعت‌بخشی، سهولت استفاده و ارتقای کیفیت در جهت شناسایی و وصول خودکار عوارض تردد در آزادراه‌های کشور در حال اجرا است.

موضوع الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه ‌تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد و به‌زودی ۱۰ آزادراه دیگر ازجمله آزادراه‌های تبریز – زنجان، تبریز – ارومیه، کنارگذر شمالی مشهد، مشهد – باغچه، قزوین – رشت، تهران – پردیس، سلفچگان – ساوه، قم- کاشان، کاشان – اصفهان و بندر شهید رجایی – سیرجان به این سیستم مجهز خواهد شد.

در این مدل، اخذ عوارضی کاملاً به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پلاک‌ها با دوربین‌های مربوطه خوانده می‌شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به‌هیچ‌وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

در این سیستم تشخیص تردد خودرو‌ بر اساس دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده است، انجام می‌شود و ‌ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود.

در این سیستم ‌بهتر است پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود‌، اگر چندین پلاک دارید و از یک مسیر مشترک عبور می‌کنید، می‌توانید پلاک‌ها را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید، همچنین درصورتی‌که مسیر رفت و برگشتی طی می‌کنید، می‌توانید عوارض عبور هر دو مسیر را یکجا پرداخت کنید. در این سیستم مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی می‌شود، بنابراین خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند.

‌پرداخت عوارض آزادراهی برای خودروی ترددکننده در آزادراه بر عهده مالک خودرو است، همچنین، در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، پیامک پلیس به مالک خودرو ارسال شده و درنهایت جریمه‌ها و خسارت‌های احتمالی نیز متوجه مالک خودرو خواهد بود، بنابراین، راننده خودرو درصورتی‌که مالک نباشد مسئولیتی در این موضوع ندارد.

برای مشاهده بدهی و پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف، ابتدا باید در این سایت (https://www.nspay.ir/) ثبت‌نام نموده و در مرحله‌ی بعدی با روش‌های تعیین‌شده، مبلغ قابل پرداخت را پرداخت نمایید.

 

مطالب رپورتاژ