امضای صورت‌جلسه لایروبی اروندرود در نشست مشترک ایران و عراق

نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق به‌منظور بررسی مسائل فنی لایروبی اروندرود در خرمشهر، با امضای صورت‌جلسه نشست بین طرفین، به کار خود پایان داد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی؛ نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق که صبح یکشنبه ۲۹ اردیبهشت به سرپرستی مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه به‌منظور بررسی مسائل فنی لایروبی اروندرود در خرمشهر برگزارشده بود با امضای صورت‌جلسه نشست بین طرفین، به کار خود پایان داد.

بر اساس توافق حاصله در این نشست، مقرر شد یک کارگروه موقت فنی باهدف فراهم کردن مقدمات لایروبی مشترک اروندرود تشکیل گردد. این کارگروه با برگزاری جلسات مستمر و هر دو هفته یک‌بار، بررسی‌های فنی در خصوص لایروبی اروند را انجام و پیشنهادهای خود را به اجلاس مشترک هماهنگی ارائه خواهد داد.

همچنین طرفین توافق کردند اولین جلسه این کارگروه فنی ۱۹ خرداد امسال در بغداد برگزار شود.

سرپرستی هیئت کشورمان در این نشست مشترک را مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه و سرپرستی هیئت عراقی را مشاور عالی وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشت.

گفتنی است، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته از آغاز لایروبی اروندرود بعد از ماه رمضان خبر داده بود. در این راستا پیگیری برای لایروبی اروندرود از طریق وزارت امور خارجه شروع شد تا جلسات فنی با طرف عراقی برگزار و مکانیسم نهایی برای بازگشایی دفتر همکاری در این رابطه آغاز شود. با توجه به اینکه تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور اروندرود است، یکی از توافقات در سفر اسفندماه پارسال دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به کشور عراق لایروبی اروندرود بود.

اروندرود یکی از رودهای پهناور جنوب غربی ایران در استان خوزستان است که از ریزش رودهای دجله و فرات و بعدازآن کارون پدید آمده است. این رودخانه حدود ۱۹۰ کیلومتر امتداد دارد و درنهایت به خلیج‌فارس می‌ریزد.

 

مطالب رپورتاژ