اولین هواپیمای فلایت چک شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور رسما کار خود را آغاز کرد

flight-Check

پاسخگویی به تقاضای بازار، راه رسیدن به اقتصاد پایدار

بحث درباره خرید هواپیما در صنعت هوایی کشور و در محافل کارشناسان هوایی در سال‎های اخیر به موضوعی مهم و قابل بحث تبدیل شده است. وزیر راه هم اخیرا نوید ورود اولین سری ایرباس‎های خریداری‌شده به کشور را داد و بازار داغ بحث و گمانه‌زنی درباره این مساله را پررونق‎تر کرد. در همین راستا طی روزهای گذشته از هواپیمای فلایت چک 350i که به تازگی وارد کشور شده رونمایی شد که در این مراسم وزیر راه‏وشهرسازی و تنی چند از مسئولان حوزه هوایی حضور داشتند. رونمایی از این هواپیما با حضور عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی، مهندس مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مهندس عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری و جمع کثیری از دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی کشور از هواپیمای فلایت چک 350i جدید خریداری‌شده شرکت فرودگاههای کشور انجام شد و مسئولان ذی‏ربط درباره ویژگی‏های این هواپیما هرکدام به ایراد سخنانی پرداختند. هواپیمای فلایت چک وظیفه وارسی و کنترل عملکرد دستگاههای کمک ناوبری در فرودگاههای مختلف را عهدهدار است که با توجه به سقوط جت فالکن سازمان هواپیمایی کشوری درسال 92 وارسیهای پروازی در فرودگاههای کشور توسط هواپیماهای استیجاری از سایر کشورها صورت میگرفت. با خرید هواپیمای جدید توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و براساس اصلاح اساس‌نامه شرکت فرودگاهها، وظیفه وارسی و کنترل عملکرد دستگاههای کمک ناوبری فرودگاههای کشور به کارشناسان و خلبانان  این شرکت محول گردید. همچنین در این مراسم سایت آموزشی  شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز به طور رسمی افتتاح و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.


-‌‌عباس آخوندی در مراسم رونمایی از فلایت چک 350i، صنعت هوانوردی را برای ایران بسیار مهم دانست و در این‏باره گفت: صنعت هوانوردی در صنعت حمل‌ونقل هوایی همواره پیش‎رو بوده و میتواند موجبات توسعه مناطق مختلف کشور را با سرعت فراهم آورد. نکته مهم در این حوزه سرعتی است که این صنعت دارد و هیچ صنعت حمل‌ونقلی به اندازه صنعت هوانوردی این نقش را ندارد و این یکی از دلایل توجه ما به آن است. به‌رغم مشکلات و گرفتاریهایی که در این زمینه وجود دارد درمجموع زیرساختهای نسبتاً مناسبی در فرودگاههای کشور داریم ولی به‌دلیل کمبود ناوگان و سایر مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم از امکانات موجود، استفاده بهینه  نمیشود. بنابراین سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی میتواند افزایش بهرهوری از مجموع سرمایههای ملی کشور را بالا ببرد. چنانچه فعالیتهای تجاری در کنار توسعه برنامه‌های گردشگری و ایجاد امکانات رفاهی صورت گیرد و ارتباطات بینالمللی در این حوزه فراهم شود حمل‌ونقل هوایی را می‌تواند به صنعت پیشران تبدیل کند. وی تاکید کرد از سوی دیگر توجه داریم که این صنعت در لبه فناوری جهانی قرار دارد و از حیث فرودگاهها، ناوگان، سیستمهای ناوبری و انواع سیستمهای الکترونیکی در این صنعت مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مسئولیت ایران در صحنه بینالمللی خاطرنشان کرد: ایران با توجه به تمدن خود، درقیاس با کشورهای منطقه موقعیتی مرکزی دارد و به مفهوم جغرافیای سیاسی نیز در چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب جهان قرار دارد که این موضوع هم ظرفیتی برای ماست که باید حداکثر بهره را از آن ببریم و هم به منزله مسئولیت برای ما محسوب میشود که من همواره بر مسئولیت ایران در صحنه بینالمللی تاکید کرده‌ام. بنابراین در کنار این ظرفیت باید مسئولیت بینالمللی خود را نیز ایفا کنیم. سپس تمام مردم جهان که میخواهند از آسمان کشور عبور کنند باید امکان عبور ایمن، سریع و بهینه را برای آنان فراهم کنیم و اندیشه برد-برد را مدنظر قرار دهیم. در نهایت به این نتیجه میرسیم که باید در حوزه صنعت هوانوردی سرمایه‌گذاریهای گستردهای صورت گیرد. ملت ایران به ما مسئولیت داده است. ما باید به این مسئولیت عمل کنیم چون کسب سهم از بازار جهانی اصلیترین مسئولیت ماست. بنابراین باید سهم بایسته ملت ایران را از صنعت هوانوردی و بازار جهان به‌دست آوریم. لازمه به‌دست آوردن این سهم هم این است که در تمام جهان سرمایه‌گذاری کنیم.

آخوندی از رشد 20درصدی جابه‌جایی مسافران هوایی طی دو ماه اخیر خبر داد و گفت: این بیانگر تقاضای واقعی است که در کشور وجود دارد و ما باید پاسخگوی آن باشیم. طی دهه گذشته که رکود جهانی بر اقتصاد کشورها حاکم بود، تنها صنعتی که رشد داشته صنعت هوانوردی بوده است. پس این صنعت میتواند آینده ملتها را ترسیم کند و از دستاوردهای آن حداکثر بهره را به‌دست آورد. از همین رو اقداماتی که در طول این سال‌ها چه به لحاظ سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری در کشور صورت گرفت، حاصل تلاش همکاران ما بود تا دوباره این صنعت در کانون توجه سیاست‌گذاران توسعه کشور قرار گیرد. برای این‌که بنگاه‌های ما بتوانند در صحنه بینالمللی رقابت کنند و خدمات استانداردی را به مردم ارائه دهند تصمیم گرفته شد میزان کفایت مالی، فنی مدیریتی بنگاه‌های هواپیمایی را مورد توجه قرار دهیم و مقرر شد شرکتهای هواپیمایی، سرمایهای حداقل 350میلیارد تومانی در اختیار داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی اصل ایمنی و استاندارد را مقوله مهم صنعت هوانوردی عنوان کرد و افزود: به هیچ عنوان در توسعه آینده صنعت هوانوردی از آن چشم‌پوشی نخواهیم کرد. با توجه به سقوط هواپیمای فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری، تمام تلاشها صورت گرفت تا یک سیستم فلایت چک وارسی پرواز به شکل مدرن‌تری را جایگزین آن کنیم. البته قاعدتاً یک هواپیما کفایت نمیکند و باید به فکر هواپیمای دوم و در صورت لزوم هواپیمای سومی هم باشیم چراکه توسعه فرودگاه‌های کشور نیازمند سیستمهای پشتیبان و آلترنایتو است. درخصوص توسعه صنعت هوانوردی مقولهای که مرا نگران کرده توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در این صنعت است که با راه‌اندازی این مرکز آموزشی بسیار خرسندیم که به سمت تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص گام برمی‎داریم. با توجه به توسعه ناوگان هوایی کشور، حتماً باید به فکر توسعه و تربیت نیروی انسانی در سطح و کلاس جهانی باشیم. بنابراین باید نیروی انسانی در همه بخشهای پرواز تربیت شود. امیدوارم در آینده، صنعت هوانوردی درخور ملت ایران که قدرت رقابت در سطح منطقه را داشته باشد را داشته باشیم که بتواند حرف اول را در منطقه بزند.

-‌رحمت‎اله مه‎آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی هم در این مراسم، هواپیمای فلایت چک را از پیشرفتهترین فلایت چکهای موجود در جهان عنوان کرد و گفت: وجود این هواپیما کاملاً استراتژیک محسوب میشود و فقدان آن به منزله از کار افتادن همه سامانههای کنترل ترافیک کشور تلقی میشود. با توجه به سقوط هواپیما فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری که در سال 92 روی داد، تلاشهای بسیاری برای خرید یک فروند هواپیمایی فلایت چک صورت گرفت که عملیات خرید آن بسیار پیچیده و حساس بود، اما در نهایت موفق شدیم این هواپیما را از کشور دانمارک خریداری کنیم که در نوع خود بهترین هواپیمایی موجود در جهان برای بازرسی یا وارسی پروازهاست و از نظر پنل، جدیدترین پنل FIS بر روی آن نصب شد و هیچ کاستی ندارد و مکمل آن تجهیزات هم، توان متخصصان داخل کشور چه در بخش بهره‌برداری و چه در بخش نگهداری است.

وی وجود فلایت چک را گام نخست در ایمن‌سازی فضای هوانوردی کشور دانست و تاثیر آن را در کل صنعت هوانوردی و استانداردسازی و تطابق آن با قوانین بینالمللی هوانوردی برشمرد و افزود: با بهرهگیری از هواپیمای جدید KING AIR 350i با قابلیتهای فوقالعاده که به طورگسترده در جهان برای وارسی پرواز و عملیات ویژه مورد استفاده قرار میگیرد و همین‌طور با آخرین تکنولوژی موجود در سیستم وارسی پرواز نصب شده در این هواپیما، گام بلندی در ایمن‌سازی صنعت هوانوردی کشور، آرامش خاطر و ایمنی مسافران، خدمه و دست‌اندرکاران این صنعت برداشته شده است.

  • – علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تاکید بر این‌که باید سهم صنعت حمل‌ونقل هوایی در تولید ناخالص ملی افزایش یابد خاطرنشان ساخت: در حال حاضر مسئولیت سنگینی  بر دوش صنعت هوانوردی کشور قرار دارد و راه بزرگی در پیش روی این صنعت قرار دارد. حمل‌ونقل هوایی این توانایی را دارد که در توسعه کشور اثر بسیاری بگذارد و البته ظرفیت و پتانسیل آن در ذات کشور ما وجود دارد. این ظرفیت در ابعاد فنی آموزشی و بازرگانی وجود دارد و به‌لحاظ شرایط جغرافیایی نیز کشور از ظرفیت فوق‎العاده‎ای برخوردار است که با توجه به جمعیت کشور و فرودگاه‌های موجود اگر تقاضاهای کنونی را پاسخگو باشیم، میتوانیم در صنعت هوایی کشور به الگوی اقتصاد پایدار برسیم.

مطالب رپورتاژ