در اولین پنل تخصصی بیست وهفتمین همایش ارگان های دریایی صورت گرفت؛ بررسی راهکارهای افزایش توان تولیدی و خدماتی در توسعه دریایی

اولین پنل تخصصی بیست و هفتمین همایش ارگانهای دریایی با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش توان تولیدی و خدماتی در توسعه دریایی» با حضور اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران و کارشناسان ارگان های دریایی به میزبانی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی برگزار شد.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمتن بنادرودریانوردی، علی اکبر مرزبان؛ مسئول دبیرخانه  هماهنگی ارگان های دریایی کشور به عنوان اولین سخنران این پنل تخصصی ، در تشریح برنامه‌های همایش بیست و هفتم خاطر نشان کرد:  همایش بیست و هفتم ارگان های دریایی  شامل ۴ پنل تخصصی است ، که  مقرر شد این پنل ها روزهای قبل از همایش برگزار و نتایج آن در همایش اصلی ارائه شود که با توجه به اهمیت و جایگاه دریانوردان و کشتیرانی ایمن، در پنل تخصصی «ایمنی و امنیت دریانوردی؛ چالش ها و راهکارهای پیش روی» این صنعت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در پنل تخصصی دوم «مدیریت سواحل، محیط زیست و توسعه پایدار دریایی» در چند محور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
به گفته مرزبان، دیگر پنلی که قرار است در بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی برگزار شود، «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» است و موضوع پنل چهارم، بررسی راهکارهای افزایش توان تولیدی و خدماتی داخلی در توسعه دریایی است.

در این نشست، همچنین سیامک سید مرندی؛  رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با تشریح فعالیت های کارگروه این پنل تخصصی در خصوص راهکارهای افزایش توان تولیدی و خدماتی در توسعه دریایی، به ابلاغ قانون جدید حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، بر مبنای سیاست اقتصاد مقامومتی اشاره کرد.

سید مرندی درباره دلایل توجه به صنعت ساخت و تعمیر کشتی، بر سهم اندک ایران از بازار ساخت و تعمیر کشتی تاکید کرد و گفت: صنعت ساخت و تعمیر کشتی از صنایع استراتژیک و از عوامل مهم توسعه صنعتی و اقتصادی محسوب می شود.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور پیامد های عدم سفارش و سرمایه گذاری در صنایع دریایی را محدود شدن تردد ناوگان ملی دریایی به دلیل افزایش سن، رکود صنایع جانبی و افزایش بیکاری در حوزه ساخت و بهره وری و مستهلک شدن سرمایه های کلان انجام شده در زیرساخت های دریایی عنوان کرد.
وی در بیان راهکارها، بر «نظارت ، پیاده سازی و اجرای استراتژی های کلان و هم راستا کردن با برنامه های سازمان های دریایی» ؛ « یکپارچه سازی بانک اطلاعاتی صلاحیت دار ، پیمانکاران و تامین کنندگان داخلی» ؛  « تعیین بانک تخصصی در حوزه دریایی» و « بهبود و اصلاح فرمت قراردادها بر اساس شرایط حقوقی و جاری کشور» تاکید کرد.
 به گفته سید مرندی، مهم ترین چالش ها در حوزه رقابت پذیری تولیدات و خدمات دریایی داخلی، « مشکلات کیفی تولیدات و خدمات» ؛ « هزینه تمام شده بالای محصولات » و « عدم تامین مالی پروژه توسط ساازندگان» قلمداد می شود.

در این نشست تخصصی، جلیل  اسلامی؛ معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد رضا الهیار ؛ معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی و مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و سایر ارگان های دریایی حضور داشتند.

مطالب رپورتاژ