ایران به عضویت پیوسته شورای ریلی CIS در آمد

 سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن از پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS در هلسینکی فنلاند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن ایران، سعید رسولی اظهار داشت: خوشبختانه عضویت ناظر ایران در این شورا با اکثریت آراء ۱۵ کشور به عنوان عضو دائم پذیرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: عضویت دائم ایران در این شورا می‌تواند توسعه ترانزیت ریلی را بین کشورهای آسیای میانه و ایران، بیش از پیش تقویت کند و در فعال شدن بیشتر کریدور شمال- جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی نیز تأثیر گذار خواهد بود.

رسولی تاکید کرد: با این حال برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال- جنوب بین آسیا و اروپا به طول ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، تکمیل حلقه مفقوده خط آهن رشت- آستارا در اولویت مهم ما قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای cis در هلسینکی فرصتی بود تا بتوانیم با مسئولان راه‌آهن روسیه در خصوص تکمیل پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار – اینچه برون مذاکراتی را انجام دهیم و مقرر شد برای توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور، یک شرکت ریلی نیز تشکیل شود.

شورای حمل‌ونقل ریلی کشورهای مشترک‌المنافع CIS در سال 1992 برای هماهنگی فعالیت‌های حمل‌ونقل ریلی بین کشورهای یادشده تشکیل شد و هم‌اکنون، مقر آن در روسیه قرار دارد.

 

مطالب رپورتاژ