نشست طرفداران ایمنی راه‌ها با شعار “ایمنی راه‌ها نیازمند عزم ملی است”

به گزارش خبرنگار ماهنامه صنعت حمل و نقل؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها دریک نشست خبری مجموعه عملکرد این جمعیت را در حوزه‌های مختلف ایمنی راه‌ها برشمرد.

 در این نشست ابتدا گزارشی از چگونگی برگزاری جشنواره‌های دوسالانه این جمعیت در سال‌های گذشته ارائه گردید و یادآوری شد که نظر به استقبال از این جشنواره‌ها طی سال‌های گذشته، قراراست جشنواره‌های دیگری، یکی با عنوان جشنواره صوتی و تصویری در هفتم اردیبهشت 98 مصادف با روز ایمنی حمل و نقل با محوریت آموزش و اصلاح رفتار ترافیکی، ایمنی کودکان و موتورسواران برگزار شود و دومین جشنواره هم دوشنبه 13 اسفندماه جاری با هدف اشاعه فرهنگ ایمنی و ارج نهادن به منزلت رانندگان حرفه‌ای روز با شعار “ایمنی راه‌ها نیازمند عزم ملی است” برگزارمی‌شود.

 در ادامه این نشست محمد بخارایی رئیس شورای سیاست‌گذاری انجمن ایمنی راه‌ها به سؤالات خبرنگاران در خصوص نحوه عملکرد و مشکلات ادغام وزارت راه و شهرسازی، بیمه، سوخت پاسخ داد.

 وی به برنامه‌های توسعه عضوگیری بدون توجه به حق عضویت به‌منظور ارتقا فرهنگ رانندگان و گسترش اعضا از اقصی نقاط کشور تأکید کرد و گفت: با مشارکت نمایندگان استان‌ها و سازمان‌ها و گرفتن اعضای افتخاری قصد داریم تا رانندگان شهری و جاده‌ای را مجاب کنیم که بیشتر از 10 ساعت به رانندگی نپردازند و سرنشینان نیز خواهان رانندگی طولانی‌مدت نباشند.

 بخارایی در خصوص افزایش نرخ سوخت و ارتباط آن با کاهش سوانح رانندگی گفت: تجربیات قبلی نشان می‌دهد که افزایش قیمت سوخت نمی‌تواند شاخص مهمی در کاهش سوانح رانندگی باشد و علت سوانح بیشتر بر دوش شاخص‌های دیگری ازجمله ایمنی جاده‌ها، راهنماهای جاده‌ها، فرهنگ رانندگان و شاخص‌هایی از این قبیل است. نقش بیمه در فرهنگ‌آفرینی و آموزش و حمایت در ایمنی حمل و نقل نادیده گرفته می‌شود. متأسفانه شرکت‌های بیمه ما برخلاف شرکت‌های بیمه در کشورهای دیگر به ایمنی حمل و نقل نگاه جدی ندارند. بهتر بود بیمه‌ها خود برگزاری این جشنواره‌ها را به عهده می‌گرفتند تا جامعه به نقش پراهمیت بیمه در ایمنی حمل و نقل واقف شود.

 وی اضافه کرد با توجه به بدهی‌های بالای سه هزار میلیاردی به پیمانکاران راه‌سازی و راهداری به دلیل محدودیت اعتبارات موجب شده است تا نتوانیم در حمل ‌و نقل ایمن موفق‌تر گام برداریم. برای این کار باید اعتبار ویژه اختصاص دهیم تا بتوانی ضریب ایمنی حمل و نقل را بیشتر بالا ببریم. توجه جدی به نگهداری و اصلاح راه‌ها، کنترل و نظارت در امدادرسانی، ایمن‌سازی شبکه حمل و نقل و نظارت در همه حوزه‌های مربوطه موجب می‌شود که حمل و نقل ایمن‌تر و سالم‌تر داشته باشیم.

وی همچنین به میزان جرائم و حضور دوربین‌های محسوس و نامحسوس و تأثیر آن در کاهش تخلف‌ها اشاره کرد.

مشروح گزارش این نشست خبری در شماره 370 ماهنامه صنعت حمل و نقل منعکس می‌شود.

 

مطالب رپورتاژ