با حضور معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی؛ اهمیت نقش استانداران در شناسایی و جذب سرمایه طرح‌های عمرانی بخش حمل و نقل

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، سومین جلسه از سری جلسات تعیین راهکارهای تامین مالی طرح های عمرانی بخش حمل و نقل کشور برگزار شد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، چندمین جلسه از سری جلسات بررسی و تعیین راهكارهای تأمین مالی طرح های عمرانی بخش حمل و نقل كشور با حضور امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و معاونین عمرانی و برنامه ریزی استانداری های كشور، مدیران شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور و مدیران كل راه و شهرسازی استان ها با محوریت استفاده از منابع اعتباری شبكه بانكی كشور برگزار شد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع در این جلسه كه به منظور اجرای فرایند تأمین اعتبار مورد نیاز طرح های عمرانی وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی و مشاركت عمومی – خصوصی با همكاری استانداری های كشور برگزار شد، بر اهمیت هم افزایی و تعامل استانداری های كشور در شناسایی و جذب سرمایه مورد نیاز طرح های عمرانی بخش حمل و نقل تاکید کرد.

غفاری در این زمینه بیان داشت: با عنایت به وجود ظرفیت های قانونی مهم از جمله ماده (۵۶) قانون الحاق (۱) و بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال جاری می توان از ظرفیت بالای تأمین مالی از طریق سرمایه بخش غیر دولتی و همین طور شبكه بانكی كشور استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان این جلسه با اشاره به اینكه با توجه به احجام اعتباری مورد نیاز اجرای طرح ها، مشاركت با بانك ها و اخذ تسهیلات اهمیت ویژه ای در تكمیل طرح های مهم زیرساختی بخش راه و شهرسازی دارد. اظهار داشت: اتمام محورهای بزرگراهی علاوه بر تسهیل تردد و كاهش سوانح جاده ای از اهمیت ویژه ای در توسعه، رشد ترانزیت و رونق اقتصادی مناطق مختلف كشور برخوردار است لذا این موضوع كه مسئولین استانی نقش مهمی را در مذاكره با بانك ها و مؤسسات مالی و اعتباری جهت تأمین تسهیلات مورد نیاز بر عهده گیرند، واجد اهمیت کلیدی است.  

در این جلسات كه به مدت سه روز پیاپی از طریق شبكه مجازی و با حضور معاونین استانداری های ذیربط و سایر معاونین استانی برگزار شد، نحوه اجرای فرایند تأمین مالی ۲۲ طرح تملك دارایی های سرمایه ای وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی ذیل ماده ۵۶ قانون الحاق(۱) تعیین و برای اجرا به دستگاه های مجری طرح ابلاغ شد.

همچنین با پیشنهاد واگذاری ۱۹ طرح احداث محور بزرگراهی این وزارتخانه از طریق مشاركت با بخش خصوصی و غیر دولتی از طریق بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ كل كشور موافقت و تصمیماتی جهت اجرای فرایند آیین نامه اجرایی تبصره (۱۹) اتخاذ و ابلاغ شد.

بر این اساس مقرر شد در فرایند واگذاری كمربندی بافق، احداث محور پاتاوه-دهدشت، اتصال یاسوج به آزادراه، كمربندی شهر شیراز، محور بندرعباس– سیرجان، كمربندی چابهار، كمربندی گرگان، كمربندی بابلسر، كمربندی دماوند، محور زنجان- منجیل و زنجان – تكاب، شفت- سراوان، محورهای تنكابن الموت و رحیم آباد كلاچای، كمربندی خرم آباد، كریدور غرب، كمربندی سنندج، كمربندی ساوه، كمربندی ماهشهر، كنارگذر اهواز از طریق بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه تسریع شود.

مطالب رپورتاژ