دونالد ترامپ

بحث ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران در کنگره داغ شد

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

با پیروزی دونالد ترامپ

بحث ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران در کنگره داغ شد

اوباما پیشتر گفته بود چنانچه برقراری مجدد تحریم‌های هسته‌ای ایران در کنگره تصویب شود، آنها را وتو خواهد کرد؛ اما با روی کار آمدن ترامپ به نظر می‌رسد وی از ممنوعیتهای جدید کنگره علیه بانکها و همچنین ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری استقبال کند.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع متفاوت وی در قبال ایران و برجام، کمیته مقررات مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس «طرح ممنوعیت فروش 80 هواپیمای مسافربری» به ایران را آماده کرده و درصدد است آن را در هفته جاری به رأی بگذارد.

بعد از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، دولت ایران و کمپانی بوئینگ برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافری به توافق رسیدند. همچنین در ژانویه سال جاری ایران برای خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس قراردادی به‌ارزش 22 میلیارد یورو امضاء کرد. این قرارداد نیز ــ به‌دلیل اینکه برخی قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا ساخته می‌شود ــ با چالش مواجه شده است.

به گزارش «یو‌اس‌ای‌تودی» هویزنگا در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده، گفته است که فروش هواپیماهای مسافربری به تهران «موجب تسلیح رژیم ایران» خواهد شد و باید جلوی کاری که بنایش در دولت اوباما گذاشته شده، گرفته شود.

مطالب رپورتاژ