بدون منابع درآمدی کافی، اجرای برنامه ها ممکن نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم گفت: اجرای برنامه بدون توجه به منابع درآمدی، اصولی نیست و اگر مجلس و دولت بتوانند به تفاهم برسند می توانیم به نتایج خوبی دست یابیم.

محمد شریعتمداری در اتاق بازرگانی ایران گفت: اصول و ارزش های حاکم بر برنامه پیشنهادی بنده در چارچوب اهداف تعیین شده در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سیاست های کل اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاست های کلی نظام در حوزه های مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت، برنامه دولت دوازدهم و سند برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و الویت ما اجرای برنامه نگاه به اسناد بالادستی خواهد بود.
وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه دولت برنامه کلی داد اما مجلس موضوعات مهمی را در جریان بررسی برنامه به تصویب رساند و منابع خوبی را پیش بینی کرد، افزود: این اتفاق زمینه خوبی شد تا در بودجه سال 97 در سه مجموعه صنعت و معدن در حوزه های مختلف باز باشد. اجرای برنامه بدون توجه به منابع درآمدی اصولی نیست و اگر مجلس و دولت بتوانند به تفاهم برسند می توانیم به نتایج خوبی دست یابیم.
وی ادامه داد: نمی توانیم در کار متوقف بمانیم و همچنین لکوموتیوی هستیم که باید آن را در حال حرکت تعمیر کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بی برنامه کار کردن حتما اشتباه است از این رو وزارتخانه متولی برنامه ای است که باید در این چهار سال پیاده شود.
وی درباره طرح تفکیک این وزارتخانه گفت: این لایحه در دولت است و اگر به تصویب برسد ما به نظر دولت مخالفتی نداریم اما نظر کارشناسی بنده این است که ایجاد وزارتخانه جدید به معنای هزینه های جدید و معطل ماندن کشور خواهد بود از این رو قانون را باید اصلاح کرد. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید در تکنولوژی تولید تغییراتی صورت گیرد تا قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد.باید زمینه‌های قانونی فراهم شود تا از تولیدات و صنایع داخلی حمایت‌های لازم صورت پذیرد.
شریعتمداری با تاکید بر این که ما باید زمینه سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشور فراهم کنیم، افزود: با این سرمایه گذاری تولید رونق می گیرد و کالای ایرانی تولید می شود در نتیجه مردم می توانند با استفاده از کالاهای با کیفیت ایرانی را خریده و از تولید داخلی حمایت کنند.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت کابینه دوازدهم در دنیا کارت های اعتباری وجود دارد که تقاضای تضمین شده در بازار را به وجود می آورد و این مساله چیزی است که در بازار کنونی به آن احتیاج داریم و یکی از مهمترین عوامل ایجاد بازار خارجی مشوق های صادراتی است.
وی با تاکید بر این که در بخش تجارت و بازرگانی باید به موضوع صادرات توجه ویژه ای شود، بیان کرد: توسعه صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق برای ما اهمیت بسیاری دارد و ما باید بتوانیم بازارهای این کشورها را به دست بگیریم.
شریعتمداری با اشاره به این که احیای معادن از برنامه های آینده وزارت صنعت معدن و تجارت خواهد بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از پنج هزار و 800 معدن در کشور معادن بزرگ آن کمتر از تعداد انگشتان دو دست است و بقیه معادن ما کوچک هستند که باید برای احیای آن ها برنامه ریزی کرد.

 

مطالب رپورتاژ