برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۹ تشریح شد: آغوش باز دریای جنوب برای مسافران نوروزی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اقدامات پنچ گانه صورت گرفته در راستای اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۹ را در بخش های ایمنی مسیرهای دریایی، ایمنی شناورهای مسافری، بنادر مسافری، اطلاع رسانی و اقدامات در مقابله با شرایط اضطرار تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اله مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی در استان هرمزگان که از ۲۵ اسفندماه هر سال آغاز و تا ۱۵ فروردین سال بعد ادامه دارد، اظهارداشت: اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی همه ساله با مشارکت و همکاری سایر ارگان‌ها و سازمان‌های خدمت‌رسان با هدف خلق لحظات ایمن وخاطره انگیز برای مهمانان نوروزی، بارعایت دقیق الزامات و دستورالعمل‌های ایمنی در دستورکار قرار می گیرد .

وی افزود: از ابتدای سال جاری اقدامات پنجگانه‌ای در حوزه مسیرهای دریایی، ارتقاء ایمنی شناورهای مسافری، ارتقاء ایمنی بنادر مسافری، تقویت اطلاع‌رسانی و مقابله با شرایط اضطرار از سوی این اداره کل صورت گرفته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مسیرهای مجاز دریایی در اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی، گفت: انجام مطالعات ارزیابی ریسک مسیرهای مسافری، تهیه راهنمای مسیرها، شناسایی و نصب علائم کمک ناوبری مورد نیاز در مسیر، شناسایی محدوده‌های کم‌عمق در مسیر تردد، همچنین استقرار بویه مخصوص جهت راهنمایی شناورهای مسافری با هدف مشخص کردن مسیرهای ایمن تردد دریایی و اعلام به کلیه دستگاه‌های ذیربط و نیز پایش مستمر مسیرهای تردد شناورهای مسافری توسط مرکز کنترل ترافیک VTC از اقدامات صورت گرفته در این حوزه به شمار می‌آیند.

عفیفی پور با تاکید بر نقش مهم و موثر ایمنی شناورها در جابه‌جای مسافر اظهارداشت: برنامه‌ریزی و انجام کنترل و بازرسی فنی و ایمنی متمرکز از شناورهای مسافری آغاز و بصورت ویژه تاپایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.

 وی افزود: برنامه ریزی جهت استقرار بازرسان ایمنی و فنی به‌منظور انجام کنترل‌های لازم، آموزش مستمر خدمه شناورها، اجرای بخشنامه حمل خودرو با لندینگ کرافت، بکارگیری مهماندار خانم برروی شناورها و ارائه آموزش‌های لازم جهت خدمات‌رسانی مطلوب‌تر، مهمترین اقدامات است که در بخش ایمنی شناورهای مسافری انجام گرفته است .

این مقام مسئول با بیان اینکه پایانه‌های مسافری به‌عنوان مبدا ورود مسافر برای شروع یک سفر دریایی قلمداد می‌شود و تلاش در ایجاد و بهینه‌سازی زیرساخت‌های موجود در این مبادی همواره مورد تاکید است، عنوان کرد: انجام اقدامات لازم جهت استقرار سیستم اطفاء حریق در بنادر به‌عنوان مهمترین موضوع در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: احصا مشکلات در جهت برطرف کردن نواقص و کمبودهای احتمالی اسکله‌های مسافری، برنامه‌ریزی به‌منظور استقرار شبانه‌روزی تیم‌های غواصی، هلال‌احمر، آتش نشانی، اورژانس و تیم‌های فنی در بنادر، جذب همیاران ایمنی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومیان منطقه و همچنین انجام لایروبی‌های لازم در حوضچه‌ها درحال انجام است .

عفیفی پور تلاش درخصوص کاهش انتظار مسافران در زمانهای اوج سفر، ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت خدمات‌رسانی به معلولان، استقرار امکانات رفاهی نظیر امداد خودرو،عابر بانک، سرویس‌های بهداشتی، دفتر بیمه و برنامه‌ریزی جهت تهیه بلیط الکترونیکی را مواردی برشمرد که باهدف ارتقاء ایمنی بنادر و خدمات دهی بهتر در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهار داشت: یکی از مهمترین مباحثی که با هدف اطلاع‌رسانی به مسافران برای حصول اطلاع از وضعیت تردد در بنادر مسافری و یا آگاهی مسافران از هشدارهای لازم همواره مطرح است، تقویت سامانه‌های اطلاع رسانی و بهره‌گیری از رسانه ملی به ویژه رادیو است .

وی خاطرنشان کرد : سامانه ۱۵۵۰ جهت اعلام وضعیت اضطرار جوی از سال‌ها قبل راه‌اندازی و در اختیار دریانوردان و مسافرین دریایی قرار گرفته است .

عفیفی پور ادامه داد: ارسال اخطارهای لحظه‌ای هواشناسی، بروزرسانی و چاپ بروشورهای اطلاع رسانی، ارتباط مستقیم با بخشهای مختلف خبری رادیو وتلویزیون، زیرنویس اطلاعات بنادر از طریق سیما، ساخت و پخش انیمیشن با هدف آموزش نکات ایمنی در شناورها و همچنین ایجاد ماژول پاسخگو در سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۱۵۵۰جهت دریافت اخبار هواشناسی و وضعیت تردد بنادر پیشتر درحوزه اطلاع رسانی صورت گرفته است و امسال نیز با قوت اجرا می‌شود.

رییس ستاد تسهیل سفرهای دریایی استان هرمزگان افزود: بروزرسانی دستورالعمل‌های جست‌وجو و نجات دریایی برای برج‌های کنترل کلیه بنادر تابعه، استقرار تیم پاسخگویی به شرایط اضطرار (واکنش سریع)، برگزاری مانورهای بزرگ امداد و نجات و همچنین مانورهای اطفا حریق، ایمنی و امنیتی در بنادر مسافری استان، از یک سو و انجام هماهنگی لازم با ارگانهای دریایی جهت استفاده از امکانات آن‌ها در شرایط اضطرار، استقرار شناورهای گشتی و جستجو و نجات دریایی برای انجام پایش‌های مستمر در مسیرهای مشخص را از دیگر، مهمترین تمهیداتی است که تدابیر لازم در مواجهه با شرایط اضطرار برای آن در نظر گرفته شده است .

 عفیفی‌پور ادامه داد: برگزاری جلسات سازمانی، استانی و داخلی در راستای تسهیل سفرهای دریایی، اجرای طرح تطبیق شناورهای مسافری و انجام اصلاحات ساختاری در برخی شناورها، انجام مقدمات الحاق شناورهای جدید (مهمان) در طرح برای جبران کاهش ظرفیت‌های مسافری، همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های همیار ناجی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای همیاران ناجی از دیگر اقداماتی است که در راستای اجرای طرح تسهیل سفرهای دریای نوروز ۹۹ صورت گرفته است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پایان گفت: لازم به ذکر است استان هرمزگان با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری دریایی متعدد، وجود جزایر و سواحل زیبا همه ساله میزبان جمع کثیری از هموطنانی است که تفریح در کنار آب‌های فیروزه‌ای رنگ خلیج فارس وتجربه سفرهای دریایی را در تقویم گردشگری خود قرار می دهند. این استان بیش از ۹۵ درصد از سفرهای دریایی کشور را به خود اختصاص داده و با جابجایی سالانه بیش از۱۴میلیون نفر سفر بعنوان پایتخت گردشگری دریایی ایران شهره است .

مطالب رپورتاژ