برگزاری اولین گردهمایی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته

اولین گردهمایی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در روز سه‌شنبه یکم مردادماه در محل هتل اوین با حضور ۴۰ نفر از مدیران عامل شرکت‌های ریلی برگزار شد که به دلیل اهمیت آن، برخی مدیران شهرهای اصفهان، بندرعباس و شهرهای دیگر نیز شرکت کرده بودند.

دکترتقی‌زاده، دبیرانجمن در ابتدای مراسم با خوش‌آمدگویی به مدیران عامل حاضر در مراسم، هدف از برگزاری این گردهمایی را آشنایی بیشتر اعضاء با یکدیگر و هیئت مدیره دانست و گفت: از مدیران عامل شرکت‌ها درخواست دارم تا نیازها و مشکلات خود را به انجمن انتقال دهند، وظیفه انجمن تسهیل در کارهای شرکت‌هاست.

وی  به تاثیر حضور فعال نمایندگان و نظرات و پیشنهادات در کارگروه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌ها در ساختار خود افراد توانمند و قوی در زمینه های مختلف حقوقی و تخصصی دارند می‌توانند آن‌ها را به انجمن به عنوان بازوی کمکی انجمن معرفی کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته استراتژی انجمن، در خصوص ارتقاء بخش ریلی در کنار و با کمک دولت و راه‌آهن و شرکت‌های خصوصی گفت: انجمن و راه‌آهن برای حل مشکلات بخش خصوصی و حاکمیتی در کنار هم هستند نه در مقابل هم. در حال حاضر روابط بین انجمن و راه‌آهن در فضای تعاملی پیش می‌رود و انجمن با نظرسنجی از اعضای خود  در بیشتر مصوبات راه‌آهن مانند حق دسترسی، مشارکت کرده است.

وی با گلایه از عدم فعالیت اعضای انجمن در زمان تصمیم‌گیری‌های مهم افزود: در عین حال که انجمن تمام تلاش خود را برای استفاده حداکثری از ظرفیت و توان خود بکار می‌گیرد تا مشکلات و موانع سر راه را از پیش پای فعالان حوزه ریلی به‌خصوص اعضای خود بردارد اما در برخی موارد، مانند نظرخواهی آیین‌نامه حق دسترسی، اعضا در این نظرسنجی حضور فعال نداشتند و نهایتا، انجمن به راه‌آهن اعلام کرد که با آیین‌نامه موافق است.

مهندس لطفی‌نائب رئیس هیأت‌مدیره انجمن نیز در بیانات کوتاهی به شرایط سخت و افزایش مشکلات به دلیل شرایط موجود اشاره کرد و گفت: در این شرایط سخت نیاز به گفتگو و تعامل بیشتر اعضاء داریم و هرچه گفتگوها و جلسات بیشتر باشد به درک شرایط و یافتن راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در صنعت حمل‌ونقل ریلی با توجه به اینکه ساختار محکمی از گذشته وجود داشته، می‌توان در خیلی از زمینه‌ها از تجارب گذشتگان و در بسیاری از حوزه‌ها از نوآوری و تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم.

-مهندس محسن سعیدبخش مدیرعامل شرکت توکاریل، با اشاره به صحبت‌های دکتر تقی زاده گفت: این نکته که انجمن نباید در تقابل با راه‌آهن باشد صحیح است و هرچه تعاملات با راه‌آهن بیشتر باشد شرکت‌ها نفع بیشتری خواهند یرد.

وی گفت: اگر انجمن بتواند با صدای رسا مدافع اعضاء باشد مطمئن باشید که شرکت ها نیز در انجمن حضور فعال خواهند داشت.

مهندس صبری عضو هیئت‌مدیره انجمن، گزارشی مختصر از اقدامات مهم صورت گرفته در کارگروه مسافری انجمن ارائه کرد و گفت: در انجمن کارگروه مسافری تشکیل و اقدامات خوبی از سوی آتن صورت گرفته است. به عنوان مثال مسئله رتبه بندی قطارهای مسافری که سال‌ها در راه‌آهن به تعویق انداخته می‌شد طی ده جلسه 5 ساعته در راه‌آهن که همراه با کارگروه مسافری تشکیل می‌شد محقق شد که از دلایل این امر، فعالیت و همدلی معاون بخش مسافری راه‌آهن بوده است، همچنین پیگیری‌های کارگروه بسیار موثر بود. ضمن اینکه در بخش باری نیز باید به کارگروه‌ها اهمیت داده شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

دکتر اسدی رئیس هیئت مدیره شرکت ریل‌کاران ورسک، به  کم‌توجهی به راه‌آهن اشاره کرد و گفت: راه‌آهن گنجینه‌ای‌ گران‌قدر در اقتصاد ایران است که از آن غفلت شده و نیاز است میان شرکت‌ها همکاری و همدلی بیشتری باشد.

وی در ادامه خاطرنشان شد: 80 درصد اقتصاد حمل‌ونقل ایران داخلی است و کانون حمل‌ونقل جاده‌ای  فعال بوده و همیشه به نفع اعضایش از دولت مطالبه گر است.

دکتر اسدی با اشاره به سوبسید سوختی سنگینی که دولت به حمل و نقل پرداخت می‌کند گفت: دولت نیاز دارد بخش ریلی را توسعه دهد.

مهندس خان‌احمدی مدیرعامل شرکت سفیر ریل از انجمن درخواست حمایت حداکثری در مطالبات خود را داشت و گفت: در دو سال اخیردرآمد ما از سوی راه‌آهن به گونه ای بوده که سودی دریافت نکرده‌ایم حتی اعتراض‌هایی به راه آهن داشته‌ایم که بتوانیم سیستم فروش مستقل داشته باشیم. اکنون تمام اسرار ما در بخش بازرگانی و اطلاعات فروش شرکت به عنوان یک شرکت حمل و نقل ریلی مسافری در دست شرکت رجا است و ما نمی خواهیم شرکت رجا به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. لذا به حمایت انجمن را در رسیدن به این هدف نیازمندیم.

مهندس سعید‌ نژاد عضو هیئت‌مدیره انجمن درخواست افزایش پوشش اطلاعات و پژوهش‌های روز دنیا در حمل‌ونقل ریلی را داشت و گفت: کشور نیاز مبرم به راه‌آهن سریع السیر دارد، سرعت همه قطارها زیر 160 کیلومتر است و فاصله زیادی با تکنولوژی روز دنیا دارد. البته مسیر تهران- قم- اصفهان در دست اجرا است که امیدواریم سریع تر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: از نظر گستردگی حدود 15 استان کشور فاقد اتصال به خط راه آهن کشور است. متوسط خط راه آهن در هر 100 کیلومتر مربع که به عنوان یک شاخص تلقی می‌شود.

وی در ادامه گفت: سهم پایین حمل‌ونقل ریلی در بنادر متصل به راه‌آهن زیر ۵ درصد است، در شمال کشور بندر امیرآباد را داریم که متصل به راه آهن است. علت و انگیزه احداث بندر امیر آباد در این نقطه اتصال به راه آهن بوده است تا بار زیادی از راه آهن کشور از این مسیر حمل شود.

سعید‌ نژاد افزود: هنگامی‌ که گفته می‌شود ریل نسبت به جاده مهم تر است یعنی باید تمام سیاست‌ها، این اهمیت را نشان دهند و به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بروند.

خبرنگار: الهام زرقانی

 

مطالب رپورتاژ