تونل آزاد راه لرستان

بزرگترین تونل ریلی و تونل آزادراهی کشور در لرستان

استان لرستان از معدود استان‌هایی استکه دو پروژه مهم ریلی و آزادراهی به صورت همزمان در آن در حال اجرا است. بزرگترین تونل ریلی ایران در مسیر راه‌آهن دورود-خرم‌آباد قرار گرفته و بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور نیز در مسیر آزادراه خرم‌آباد-اراک واقع شده است. به همین علت معاون وزیر راه و شهرسازی از این پروژه های بزرگ دیدن کرد.

خیرالله خادمی در بازدید از راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک این پروژه را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث در کشور عنوان کرد و گفت: این خط ریلی به طول 367 کیلومتر با افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب کشور نقش عمده‌ای را در توسعه ترانزیت کالا و خدمات ایفا خواهد کرد و موجبات افزایش مبادلات بین‌المللی از طریق خط آهن خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طراحی این راه‌آهن 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد در حال انجام است که برای تکمیل اتصال آن به جنوب کشور به بودجه‌ای معادل 5 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

خادمی در ادامه از انجام مطالعات فاز یک راه آهن دورود-اندیمشک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول 6/4 کیلومتر است که در سال گذشته 5 هزار متر حفاری تونل در آن صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: اتصال خرم آباد به شبکه سراسری راه‌آهن، رفع تنگناهای خط سراسری موجود اندیمشک-دورود،  افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب برای جابجایی مسافر و بار و کاهش نیاز به ناوگان جاده‌ای و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و سوانح جاده‌ای از جمله مزایایی است که احداث این خط ریلی به همراه دارد.

مطالب رپورتاژ