مپنا

بهره‌برداری از سامانه اتوماسیون صنعتی و کنترل فرآیند

در بازدید وزیر نیرو از کارخانجات گروه مپنا، از سامانه اتوماسیون صنعتی و کنترل فرآیند مپنا با نام تجاری  MAPCS پرده‌برداری شد.

به گزارش سایت اقتصادی صنعت حمل ونقل به نقل از پاون، سیستم کنترل گسترده خصوصاً در حوزه‌های صنایع زیر بنایی، ابزاری بسیار حیاتی است که در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و در راستای بومی‌سازی این محصول و در جهت حمایت از ساخت داخل و تولید ملی، اقدام به بررسی فنی سیستم‌های کنترل موجود در بازار ایران و شناسایی شرکت‌های فعال در این زمینه کردند.

تاکنون، هزینه‌ای 3.6 میلیون یورو برای این به‌دست آوردن این تکنولوژی و جذب دانش فنی آن صرف شده است. برای تکمیل طرح مذکور، مبلغی بیش از 9 میلیون یورو برای به‌دست آوردن دانش فنی و 2 میلیون یورو برای طراحی، پیاده‌سازی و بومی‌سازی این محصول پیش‌بینی شده است.

با وجود هزینه بالای سرمایه‌گذاری، شرکت مپنا به منظور استقلال در این حوزه و پاسخگویی به نیاز صنایع زیربنایی کشور به این مغزسیستم، سیستم کنترل توزیع شده را بر اساس جدیدترین روش‌های روز دنیا با نام تجاری MAPCS طراحی و بومی‌سازی کرده است.

3 سال پس از شروع طرح، در شهریور ماه 1390، مکو توانسته است محصول سیستم کنترل طراحی و بومی شده خود را در نیروگاه حیدریه عراق راه‌اندازی نماید. در حال حاضر این محصول آماده ورود در همه حوزه‌های سیستم کنترل پروژه‌های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی داخلی و خارجی است.

سیستم اتوماسیون و کنترل فرآیند مپنا با نام تجاری MAPCS هم‌اکنون در تمام سطوح سیستم کنترل گسترده محصولات مختص به خود را دارد که با توجه به انطباق این محصولات با قویترین استانداردهای طراحی سیستم کنترل، امکان به کارگیری تجهیزات و نرم‌افزارهای این سیستم را در کنار سایر برندهای مطرح دنیا فراهم می‌آورد.

مطالب رپورتاژ