بیانیه پایانی ششمین نشست اوپک و غیر اوپک

بیانیه پایانی ششمین نشست وزارتی کشورهای اوپک و غیر اوپک با اعلام تمدید کاهش داوطلبانه تولید برای یک دوره ۹ ماهه، از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد.

به گزارش ماهنامه صنعت حمل‌ونقل و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، با توجه به تحولات اخیر و دورنمای بازار و با توجه به ابهام‌های عمده و پیامدهای آن برای بازار جهانی نفت، ششمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک تصمیم گرفت کاهش داوطلبانه تولید را برای یک دوره ۹ ماهه از اول ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کند.

این نشست همچنین بر حمایت و تعهد همه کشورهای عضو توافق جهانی کاهش نفت برای استمرار دستاوردهای کنونی تأکید و متن پیش‌نویس اساسنامه همکاری را که یک تعهد داوطلبانه سطح بالاست تأیید کرد تا استمرار گفت‌وگوی فعالانه میان کشورهای عضو توافق جهانی کاهش تولید نفت در سطوح وزارتی و فنی را ممکن کند. در این نشست از همه کشورهای عضو درخواست شد متن پیش‌نویس را در فرآیندهای ملی (تصویب) هر کشور به جریان بیندازند.

گفتنی است که 14 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بر سر تمدید توافق کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان برای یک دوره ۹ ماهه و تا پایان سال ۲۰۲۰ توافق کردند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک موسوم به JMMC که صبح روز یکشنبه برگزار شد مجموع تعهد اعضای اوپک تا پایان ماه مه ۱۴۴ درصد و برای غیر اوپک ۲۰۴ درصد بوده است، همچنین مجموع پایبندی به توافق اوپک و غیر اوپک تا پایان ماه مه، ۱۶۳ درصد عنوان شده است.

در این نشست همچنین تصمیم گرفته شد که نشست وزارتی بعدی اوپک و غیر اوپک در روز ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

 

مطالب رپورتاژ