هواپیمای A300-200

تاخیر در نیمی از پروازهای داخلی

با وجود لغو تحریم های ظالمانه و رفع بسیاری از مشکلات تامین قطعات هواپیما و ابلاغ دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی، نیمی از پروازهای داخلی با تاخیر انجام می شود.

آمارها نشان می دهد که در 24 ماه گذشته به طور متوسط 50 درصد پروازهای هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران با تاخیر انجام شده و شرکت های هوایی 50 درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند.

آخرین آماری که سازمان هواپیمایی کشوری در تاخیر پروازها ارائه داده مربوط به اردیبهشت ماه سال 96 تاخیر پروازهای هوایی شرکت های ایرانی در فرودگاه مهرآباد است که بیش از 51 درصد از شش هزار و 162 پرواز داخلی در این فرودگاه با تاخیر انجام شده است.

چندی پیش سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: شرکت های هواپیمایی ایرتور با 74 درصد، اترک ایر با 65 درصد و آتا ایر با 61 درصد بیشترین تاخیر پروازی را در اردیبهشت ماه امسال در فرودگاه مهرآباد داشته اند و این حاکی از افزایش نارضایتی مردم از عملکرد شرکت های هوایی داخلی است.

عمر بالای ناوگان هوایی کشور سبب تاخیر پروازها می شود
علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به واسطه عمر بالای ناوگان هوایی کشور تاخیر پروازها همچنان وجود دارد، تاکید کرد: برای بهبود خدمات و همچنین افزایش رضایتمندی مسافران و تلاش برای کاهش تاخیرها، باید دو بخش فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی همکاری کنند، زیرا در عرصه فرودگاهی امکانات زیربنایی خوبی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بهترین حقوقی که مردم دارند این است که آنها را ایمن جابه جا کنیم و همه پروازها به موقع و با کیفیت انجام شود.

این مقام مسوول در صنعت هوانوردی کشور گفت: اکنون نیز به پروازهای لغو شده خسارت پرداخت می کنیم و مردم باید برای گرفتن آن اقدام کنند، اما آمارهایی که داریم حکایت از آن دارد که مردم کمتر مراجعه می کنند.

شرکت های هوایی تنها عامل تاخیر پروازها نیستند
هفته گذشته سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان با اشاره به تاخیر پروازهای این شرکت، به خبرنگار ایرنا، گفت: تلاش تمام شرکت های هوایی کاهش تاخیر پروازها است، اما برای حفظ جان مردم و رعایت اصول ایمنی، تاخیر پروازها در مواردی اجتناب ناپذیر است.

‘سید امیررضا مصطفوی’ افزود: در تاخیر پروازهای هوایی عوامل متعددی دخیل هستند و شرکت های هوایی به تنهایی عامل تاخیرها نیستند.

وی با بیان اینکه برای انجام یک پرواز نهادهای زیادی باید با یکدیگر همکاری کنند، گفت: در صورتی که خللی در این همکاری به وجود آید، پرواز با تاخیر انجام می شود اما مردم همواره شرکت های هوایی را عامل تاخیر می دانند در حالی که ممکن است برخی از سازمان ها و نهادها نیز در تاخیر پروازها تاثیرگذار باشند.

سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان بیان کرد: شرکت های هوایی همیشه به دنبال انجام به موقع پروازهای ایمن و راحت هستند، اما در مواردی از جمله نقص فنی هواپیما تعدادی از پروازهای هوایی شرکت ها با تاخیر انجام می شود.

افزایش تاخیر پرواز شرکت های هواپیمایی داخلی و پایبند نبودن آنها به اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در فرودگاه های پرتردد کشور، مشکلات و نارضایتی زیادی را برای مردم به خصوص در پروازهای شب به وجود آورده است و تاکنون نیز شرکت ها نسبت به کاهش تاخیر پروازهای خود اقدامی خاصی انجام نداده اند.

مطالب رپورتاژ