تامین ایمنی در جنجالی‌ترین خط مترو تهران

روز سه‌شنبه 1 مرداد، اعضای دو کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین شهرسازی و معماری به‌همراه رئیس شورای شهر تهران از مراحل تکمیل نواقص خط 7 مترو و ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری بازدید کردند تا در جریان تمامی اقدامات انجام شده در مسیر طولانی‌ترین خط مترو تهران قرار بگیرند.

به گزارش روابط عمومي و بين‌الملل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو)، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این بازدید با اشاره به حواشی موجود در خصوص ایمنی خط 7 گفت: اگر در گذشته نکاتی از سوی کارشناسان و اعضای کمیسیون عمران شورا در خصوص ایمنی خط 7 بازگو شده تنها در جهت رفع اشکالاتی که در نهایت منجر به تعطیلی این خط شد، بود.

محمد علیخانی با اشاره به صورت جلسه‌های موجود مبنی بر تامین هواکش‌ها و سامانه تهویه هوا در شرایط عادی و اضطرای در خط 7 مترو توضیح داد: تمامی تجهیزات به کار رفته در طول این مسیر به تایید کارشناسان و مهندسان رسیده است. از آن جا كه ما كاسه داغ‌تر از آش نيستيم، همین موضوع برای ما کفایت می‌کند که ایمنی این خط در بهره‌برداری مجدد تامین شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی معماری شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تنها مطالبه شهروندان از مدیریت شهری در بخش عمرانی، تکمیل خطوط مترو تهران است، گفت: اگر اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که مدیریت شهری در ماموریت‌های نرم‌افزاری مانند طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی کاستی‌هایی وجود دارد و باید با هدف ارتقای کیفیت زندگی پایتخت نشینان به این سمت حرکت کنیم؛ اما باید به این مساله نیز توجه کرد که در بخش‌های سخت‌افزاری و عمرانی تنها کار باقی مانده در تهران تکمیل مترو است.

وی در ادامه با اشاره به بهره‌گیری از امکانات مالی ای که ساخت مجتمع‌های ایستگاهی در تامین منابع مالی مورد نیاز مترو در مقابل مدیریت شهری قرار می‌دهد، تاکید کرد: باید در این دوره از ابتکار ساخت مجتمع‌های ایستگاهی به‌عنوان مهمترین منبع تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل خطوط مترو بیشتراستفاده شود.

به اعتقاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران؛ مطالعات نشان می‌دهد که ساخت مجتمع‌های ایستگاهی نه تنها باعث افزایش جمعیت پذیری در محدوده‌های ایستگاهی نمی‌شود؛ بلکه با ارائه خدمات بیشتر به مسافران آنها را به جای استفاده از خودرو شخصی به سفر با شبکه مترو ترغیب می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران نیز در انتهای این جلسه تهران در خصوص رفع نواقص و تامین ایمنی خط 7 مترو انجام داده است، یادآور شد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر با توجه به توان بالایی که کشور در بخش مشاوران و پیمانکاران در حوزه‌های عمرانی به دست آورده است، امکان تامین تجهیزات مورد نیاز مترو در داخل وجود دارد. کما‌اینکه در حال حاضر امکان ساخت 80 تا 90 درصد از مترو در داخل وجود دارد و این صنعت در داخل ایران بومی‌سازی شده است.

به اعتقاد رئیس شورای شهر تهران؛ در حال حاضر مهمترین مساله تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل خطوط مترو است که باید به راهکارهای موجود  در زمینه تامین منابع مالی مترو بیشتر توجه شود.

 

مطالب رپورتاژ