تاکید وزیرنفت در قیمت گذاری طلای سیاه بر طبق تعادل ومنطق بازار

بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت درآیین گشایش بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به این‌که ایران نزدیک ۱۱۰ سال است که در بازارهای جهانی انرژی ایفای نقش می‌کند، اظهار کرد: ایران در همه این مدت در عمل از آزادی در تبادل و امنیت انرژی در بازارهای جهانی و غیرسیاسی بودن آن صیانت کرده است.

وی افزود: ایران همچنین بر این نکته تاکید داشته است که سیاسی کردن بازار انرژی از طریق اعمال محدودیت‌های مالی، بازرگانی و فناوری سرانجام نه تنها به کشورهای تولید کننده، بلکه به مصرف‌کنندگان بزرگ بازار لطمه وارد می‌کند؛ این موضوع به نفع هیچ یک از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیست.

وزیر نفت تاکید کرد: بازار انرژی باید به صورت غیرسیاسی اداره شود تا روند توسعه، تبادل و همکاری‌های آن با اختلال روبه‌رو نشود.

مدافع قیمت‌های بالای نفت نیستیم

زنگنه به قیمت نفت نیز اشاره کرد و افزود: ایران همواره طرفدار قیمت معقول برای نفت است که هم تولیدکنندگان را  به تولید بیشتر نفت تشویق نکند و هم در جریان رشد اقتصاد جهانی خلالی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: قیمت نفت نباید به نحوی باشد که بازار نفت به صورت مرتب دستخوش نوسان در حوزه قیمت باشد.

زنگنه با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی مدافع قیمت‌های بالای نفت نیستیم، تصریح کرد: تنش‌های مصنوعی و نه عوامل پایه‌ای بازار در شرایط فعلی سبب بالا رفتن قیمت نفت شده است.

وزیر نفت با بیان این‌که ایران در شرایطی نیست که کسی بتواند آن را در بازارهای جهانی و در حوزه انرژی نادیده بگیرد، افزود: البته ممکن است بخواهند توسعه صنعت نفت ایران را به تاخیر بیندازند، اما ما با تکیه بر توانایی داخلی برنامه خودمان را ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما خواستار هیچ محدودیتی نیستم و انتقال فناوری برای ما در همکاری با شرکت‌های بین‌‌المللی در اولویت است.

زنگنه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: صنعت نفت می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد، اگر همه کمک کنند.

وی افزود: صنعت نفت نه تنها از حیث حصول درآمدهای نفتی و تزریق آن به بودجه، بلکه از حیث اشتغال‌زایی و ایجاد حرکت در اقتصاد و بازسازی و نوسازی خود می‌تواند پیشران باشد.

وزیر نفت گفت: امروز در جمع صنعتگران و پیمانکاران داخلی می‌توانم بگویم برای فعال‌سازی صنایع و پیمانکاران ایرانی در بخش‌های بالادست و پایین دست، باید تقاضا ایجاد و منابع مطمئن برای سرمایه‌گذاری تامین شود.

به گفته وی، آغاز طرح بدون درنظر گرفتن منابع لازم پیش‌بینی شده، سبب بیچارگی پیمانکاران و متضرر شدن کارفرمایان خواهد شد.

زنگنه طرح گازرسانی روستایی را نمونه خوبی از اجرای طرح بر پایه تقاضا عنوان کرد و گفت: این طرح موفق در چهار سال عملکرد خود، منتهی به گازرسانی به ۱۱۵۰۰ روستا با ۱,۴ میلیون خانوار و ۱۰۷ شهر با بیش از ۳میلیون خانوار شد، به طور‌ی‌که هم اکنون جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی به ۸۲ درصد و جمعیت شهری به جز دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ۹۹ درصد رسیده است.

وی افزود: برای این طرح در مجموع ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شد، بدون آن‌که یک ریال از منابع دولتی باشد، ضمن آن‌که این طرح نمود بارز ارجاع کار به نیروهای ایرانی بود. تجهیزات از بازار ایران خریداری شد و پیمانکاران همگی ایرانی بودند.

به گفته وزیر نفت، اجرای این طرح به جز گازرسانی برای حدود ۵ میلیون خانوار، به ایجاد تقاضا برای بیش از ۱۰ میلیون بخاری گازی نیز منتهی شد.

مذاکرات نهایی برای امضای چند قرارداد نفتی

وزیر نفت با اشاره به این که صنعت نفت در برنامه ششم توسعه به  ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که بخشی از آن باید از منابع خارجی تامین شود، افزود: هدف از ارجاع کارهای توسعه‌ای صنعت نفت به شرکت‌های خارجی علاوه بر جذب منابع، انتقال تکنولوژی است.

وی به بسته حدود ۶ میلیارد دلاری طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید اشاره کرد و افزود: اجرای پروژه‌های تعریف شده برای این طرح که در قالب ۳۴ بسته تعریف شده، قرار است از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شود که ظرفیت عظیمی را در زمینه اشتغال ایجاد می‌کند.

به گفته زنگنه منابع این بسته‌ها قرار است از داخل تامین شود و وزارت نفت پیش‌پرداخت برای تامین و تدارک کار را برای آغاز، پرداخت می‌کند.

وزیر نفت با بیان این که با اجرایی شدن این طرح ۵۰ هزار شغل به صورت مستقیم در مناطق نفت‌خیز جنوب ایجاد می‌شود، افزود: نوسازی صنعت نفت و ایجاد اشتغال یک ضرورت است  و در این طرح‌ها شرکت‌های ایرانی ملزم به استفاده از تجهیزات ایرانی هستند.

وی از دیگر اقدام‌های وزارت نفت برای ارجاع کار به سازندگان ایرانی را طرح ۱۰ گروه کالاهای ضروری صنعت نفت عنوان کرد و یادآور شد: قرارداد ۵۵۶ میلیون یورویی برای ساخت و انتقال تکنولوژی لوله‌های CRA  با کنسرسیوم ایرانی اسپانیایی میانه سال ۹۶ به امضا رسید که بزرگ‌ترین قرارداد برای انتقال تکنولوژی بوده است.

زنگنه با بیان این که در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز کارهای بزرگی از سوی وزارت نفت در این سال‌ها انجام شده است ادامه داد: قراردادهای پژوهشی متعددی در بخش بالادستی و پایین دستی نفت با تاکید بر پژوهش و ارتقای تکنولوژی در سال‌های اخیر انجام شده است.

وزیر نفت به امضای سه قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در سال ۹۶ اشاره کرد و یادآور شد: قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب و سپهر و جفیر سال گذشته به امضا رسید و پیش‌بینی می‌شود در این قرارداد بیش از ۷۰ درصد کار از نظر ارزشی به شرکت‌های ایرانی سپرده شود. ضمن این‌که مذاکره نهایی چند قرارداد نیز در حال انجام است.

مطالب رپورتاژ