معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی

تبدیل 100 روستا به روستای پاک

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: طرح ارتقای توانمندی های زنان روستایی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با هدف ایجاد روستاهای پاک، امسال در 100 روستای استان اجرا می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سیدجواد حسینی، صبح امروز دوشنبه 26شهریور ماه در سومین نشست کارگروه توانمندسازی زنان روستایی که به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: روستای پاک روستایی است که عاری از بیسوادی، بیکاری، طلاق و اعتیاد باشد و تمامی خانواده های روستا تحت پوشش بیمه روستایی درآمده باشند. همچنین مطالعه سالانه حداقل یک کتاب برای باسوادان روستا به عنوان مولفه دیگر روستای پاک می باشد.
وی افزود:معتقدیم که برای انجام هر اقدام موثری باید از زنان به عنوان بنیان خانواده و روستا آغاز کرد و هدف گذاری ما تبدیل 100 روستای قرار گرفته در طرح توانمند سازی زنان روستایی به روستاهای پاک است.
حسینی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی موثر دراین حوزه شرایط رسیدن این صد روستا به روستای پاک را فراهم سازند.
معاون استاندار با بیان اینکه میزان ماندگاری در روستاهای استان، 6 دهم درصد از میانگین کشوری نسبت به سال های گذشته بیشتر شده، افزود: آنچه که امروز اهمیت دارد ارتقا و توسعه روستاها و فراهم کردن زمینه ماندگاری و نیز مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها است و می توان از ظرفیت خود روستاها در امر توسعه روستا بهره برد.
او با اشاره به نقش زنان در توسعه روستاها که بیش از 51 درصد جمعیت روستایی را تشکیل می دهند، عنوان کرد: امروز از یک میلیون و 700 هزار جمعیت روستانشین استان 850 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند که باید تلاش شود نقش زنان در حوزه توسعه روستایی دیده و تقویت شود.
او با بیان اینکه فاصله توسعه ای بین شهر و روستا زیاد است که باید تلاش کنیم کاهش یابد، گفت: از این منظر زنان و مردان روستایی نیز از هم فاصله دارند که باید برای کم شدن این فاصله تلاش شود و ضرورت دارد از ظرفیت زنان، که بیش از نیمی از ساکنان روستاها هستند استفاده شود که این امر آثار اقتصادی و اجتماعی ارزشمندی برای روستا و نیز شهر خواهد داشت.
 معاون استاندار با بیان اینکه مشارکت نظام مند مردم ،عامل رسیدن به توسعه پایدار است، افزود: با هدف مشارکت نظام مند روستائیان در امر توسعه، طرح هر روستا  حداقل یک تشکل به صورت جدی در استان پیگیری می شود و در اولین گام، در روستاهای قرار گرفته شده در طرح توانمند سازی حداقل یک تشکل مردمی راه اندازی خواهد شد.
معاون استاندار با بیان اینکه نیمه مهرماه روز روستا نامگذاری شده است، گفت:دستگاه های عضو کارگروه توانمند سازی زنان روستایی با رویکرد ارتقای توانمندی های روستائیان برنامه های ویژه ای برای این صد روستا در روز روستا تدارک ببینند.

مطالب رپورتاژ