تسهیل صدور روادید میان ایران و اوکراین

هیات های کنسولی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در مذاکراتی که روز دوشنبه در شهر کی یف پایتخت این کشور انجام شد، در باره ابعاد مختلف همکاری ها در حوزه های مرتبط به ویژه تسهیل در صدور روادید به تفاهم رسیدند.

در مذاکرات هیات ایرانی به ریاست علی چگینی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و سرگئی الکسیویچ همتای اوکراینی که با حضور محمد بهشتی منفرد سفیر جمهوری اسلامی در کی یف برگزار شد، دستور کار نشست از جمله مباحث صدور روادید در بخش های گوناگون مورد بررسی قرار گرفت.
در این مذاکرات، ظرفین ضمن تاکید بر اهمیت و سودمندی برگزاری منظم رایزنی های کنسولی و نقش کلیدی آن در گسترش هرچه بیشتر روابط در همه زمینه ها، راههای توسعه مناسبات مردمی از جمله لغو روادید گروهی، افزایش و تکمیل روند حذف روادید سیاسی و خدمت، صدور متقابل روادید فرودگاهی به ویژه برای تجار و بازرگانان، دانشجویان و دانشگاهیان، هنرمندان و ورزشکاران را بررسی کردند.
دو هیات در باره راهکارهای مقابله با قاچاق مواد مخدر و انسان و همچنین مبارزه با جرائم سازمان یافته تبادل نظر کردند که در زمینه محورهای مورد مذاکره به تفاهم های سودمندی رسیدند.
بهشتی منفرد سفیر ایران نیز پیشرفت های حاصل در این نشست را زیرساخت و گام بلندی برای دو کشور با هدف توسعه هرچه بیشتر روابط برشمرد.
اوکراین با بیش از 603 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی کی یف در شرق اروپای هم مرز روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی است و همچنین در کناره دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد.
اوکراین که تا پیش از سال 1991 و فروپاشی شوروی یکی از 15 جمهوری این کشور وقت بود، به دلیل جایگاه راهبردی دفاعی در برابر غرب و همچنین موقعیت های اقتصادی، پیشرفت های زیادی در عرصه های مختلف از جمله صنعت جنگ افزاری و هواپیماسازی کرد که هنوز بسیاری از این توانمندی ها را حفظ کرده است و اکنون نیز روابط رو به گسترش سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اروپا دارد.

مطالب رپورتاژ