تولید تجمعی میدان نفتی منصوری از مرز ۸۰ میلیون بشکه گذشت

طرح توسعه میدان نفتی منصوری- آسماری، در فاز نخست توسعه با هدف افزایش ظرفیت تولید تا سقف ۱۰۰ هزار بشکه در روز تاکنون به تولید تجمعی بیش از ۸۰ میلیون بشکه رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، مجری طرح توسعه میدان منصوری گفت: این طرح شامل پروژه‌های لرزه‌نگاری ۲ بعدی و ۳ بعدی، مطالعات جامع و جانبی میدان، حفاری یک حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل ۱۲ حلقه چاه تولیدی و همچنین توسعه واحد بهره‌برداری موجود، احداث واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی جدید و احداث خط لوله انتقال نفت خام است که نفت تولیدی با استفاده از خط لوله ۲۰ اینچ به طول ۳۵ کیلومتر به واحد بهره‌برداری اهواز ارسال می‌شود.

سید سعید زعیمی تکلیمی افزود: تمامی پروژه‌های طرح توسعه میدان منصوری به‌طور کامل تکمیل و به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تحویل‌شده است.

واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی جدید طرح منصوری در قالب پروژه شماره ۶ از طرح توسعه میدان نفتی منصوری در آبان ماه سال ۱۳۹۴ به دستور وزیر نفت راه‌اندازی و پس از انجام تست‌های لازم و رفع نواقص از ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ تاکنون به‌طور مداوم با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه در روز در مدار تولید بوده است.

مجری طرح منصوری گفت: تولید تجمعی واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی طرح منصوری از ابتدای راه‌اندازی این طرح تاکنون افزون بر ۸۲ میلیون بشکه نفت است که سهم مهمی در افزایش تولید نفت کشور در دوره پسابرجام بر عهده داشته است.

به گفته زعیمی، طرح توسعه منصوری در کوتاه‌ترین زمان ممکن، باهدف افزایش تولید در بخش بالادستی نفت توانسته است کمترین هزینه تمام‌شده برای ساخت و راه‌اندازی واحد بهره‌برداری و نمک‌زدایی ۷۵ هزار بشکه‌ای در روز را در کارنامه خود ثبت کند.

وی ادامه داد: برنامه جامع توسعه مخازن بنگستان (ایلام و سروک) میدان نفتی منصوری، در شورای عالی مخازن به تصویب رسیده است و در قالب قرارداد (IPC) با شرکت‌های ایرانی و خارجی در مرحله مذاکره و نهایی سازی است که در مرحله اول توسعه ۱۴۰ هزار بشکه در روز و در مرحله دوم ۲۵۰ هزار بشکه در روز برنامه‌ریزی ‌شده است.

 

مطالب رپورتاژ