تولید روزانه 4/5 میلیون بشکه نفت در گرو بازسازی تاسیسات

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به ظرفیت تولید نفت ایران که بالغ بر ۴ میلیون بشکه در روز است، گفت: به دلیل قدیمی بودن تاسیسات، برخی تعمیرات در خطوط لوله و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری، این رقم تا حدودی بالا و پایین داشته است و می‌توانیم بگوییم سطح تولید را روی رقم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه حفظ کرده‌ایم، البته با بازسازی تاسیسات می‌توانیم به ظرفیت تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسیم.

وی افزود: پارسال نسبت به سال پیش از آن ۱۲۰ هزار بشکه افزایش تولید داشتیم که عمده این افزایش تولید مربوط به میدان‌های مشترک غرب کارون بوده است؛ در سال ۹۶ تولید از میدان آذر به ۳۰ هزار بشکه در روز رسید و تولید از آزادگان جنوبی ۷۰ هزار بشکه افزایش یافت.

 مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به عملکرد قابل قبول شرکت اویک به عنوان پیمانکار ایرانی در میدان آذر، گفت: همچنین پارسال برای نخستین بار از لایه‌های نفتی پارس جنوبی نفت برداشت کردیم و این امیدواری وجود دارد که امسال روزانه ۵۰ هزار بشکه به تولید میدان آزادگان جنوبی اضافه شود.

 کاردر با اشاره به امضای قرارداد برای توسعه و افزایش برداشت از میدان‌های سپهر و جفیر و آبان و پایدار غرب، گفت: ما در این میدان‌ها تنها به عنوان کارفرما نظارت خواهیم داشت.

 وی گفت: در حوزه بهره‌برداری در اجرای قراردادهای جدید نفتی هم شرکت ملی نفت ایران کار را به پیمانکار تحویل می‌دهد و یک شرکت ایرانی، بهره‌برداری از میدان را به مدت ۲۰ سال انجام می‌دهد؛ بهره‌برداری میدان‌های توسعه یافته در قالب بیع متقابل نیز به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود که این اقدام برای میدان آزادگان شمالی انجام شده و بهره‌برداری این میدان با برگزاری مناقصه به شرکت اویکو واگذار شده است. 

معاون وزیر نفت به افتتاح ۶ فاز متعارف پارس جنوبی در فروردین ماه پارسال که ازسوی پیمانکاران ایرانی اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید میدان گازی پارس جنوبی هم اکنون بیش از روزانه ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز غنی است.

وی با بیان این که با افزایش تولید گاز، پارسال مشکلی در تامین گاز نداشتیم، تاکید کرد: پارسال هیچ شهری از مدار مصرف گاز خارج نشد.

کاردر ادامه داد: بخش دریایی و خشکی فازهای باقیمانده پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ و بخشی از فاز ۱۴، امسال تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تولید میعانات گازی پارس جنوبی نیز اشاره کرد و با بیان این که هم اکنون روزانه ۶۶۰ هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی برداشت می‌شود، تصریح کرد: از این میزان روزانه ۲۴۰ هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان این‌که با تخصیص میعانات گازی برای مصارف داخلی (پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع‌های پتروشیمی) گام مهمی برای جلوگیری از خام‌فروشی برداشته شده است، افزود: هم اکنون روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شود که این میزان نیز با وارد مدار شدن پالایشگاه‌ سیراف کاهش می‌یابد. 

 

مطالب رپورتاژ