پالایشگاه دوم پارس جنوبی

جمع آوری گازهای مشعل فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی

 

پالایشگاه دوم پارس جنوبی
پالایشگاه دوم پارس جنوبی

با امضای قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ٢ و ٣)، با رویکرد صیانت از محیط زیست بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت SOFREGAZ فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین گازهای مشعل فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی جمع‎آوری و بازیابی می‎شود.

این قرارداد میان علی‎محمد احمدی، مجری طرح توسعه پایدار پارس جنوبی به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، یان‎اوبری لوکمت، مدیرعامل شرکت SOFREGAZ فرانسه و کوروش آهنج، مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین امضا شد. در مراسم امضای این قراردادمدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین با اشاره به همکاری این شرکت با شرکت SOFREGAZ فرانسه در قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گازهای مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی، گفت: با اجرای این پروژه، فناوری بازیابی و مصرف این گازها به طور کامل به ایران منتقل می‎شود.

کوروش آهنج افزود:شرکت صنعت سازه ثمین در اجرای این قرارداد، همکاری تنگاتنگی با شرکت SOFREGAZ فرانسه خواهد داشت و شرکت فرانسوی تکنیپ (TECHNIP) در این زمینه به کنسرسیوم یاد شده کمک می‎کند.وی تصریح کرد: شرکت SOFREGAZ فرانسه در اوج تحریم‎ها، همکاری خود را با ایران در این طرح آغاز کرد و در طول سه سال گذشته، این همکاری تداوم داشته است. مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین،زمان برگشت سرمایه این پروژه را حدود ۱۸ ماه خواند و گفت: برای اجرای پروژه‎ای مشابه در حال مذاکره با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هستیم و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و آغاز همکاری، امیدواریم روزانه حداقل یک میلیون متر مکعب گازهای مشعل این شرکت نیز جمع‎آوری و بازیابی شود.

از طرف دیگرعلی‎محمد احمدی، مجری طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی، در این مراسم گفت: این طرح با ۵۰ زیرپروژه در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب شد و امروز نخستین قرارداد آن که به بازیابی و مصرف گازهای مشعل فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی مرتبط است، امضا شد.وی با اشاره به حدود پنج سال تلاش و پیگیری برای به ثمر رسیدن این قرارداد، از وزیران نفت پیشین و کنونی به دلیل حمایت از طرح و تفویض اختیارات مرتبط به منظور پیشبرد بهتر امور قدردانی کرد و افزود: با وجود این‎که با آغاز به کار دولت یازدهم، برخی پروژه‎هایی که اولویت نداشتند به زمان دیگری موکول شدند، اما آقای زنگنه با تاکید بر ضرورت توجه به اقدامات زیست محیطی، بر تداوم اجرای این پروژه اصرار داشتند.

احمدی به موانع پیش روی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات پروژه، تا زمان توافق برجام معطل مانده بود که پس از حصول توافق رفع شد.وی با اشاره به مدت زمان اجرای پروژه که ۲ سال در نظر گرفته شده است، ابراز امیدواری کرداین پروژه ظرف کمتر از ۲ سال آینده به طور کامل اجرا شود.

 

 

مطالب رپورتاژ