حفظ جان شهروندان اصل خدشه ناپذير ما در متروي تهران است

مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) با اشاره به اينكه تکمیل سیستم ایمنی خطوط متروي تهران، اولویت اصلی مدیریت شهری است، گفت: عهد داریم مسافران در امنیت کامل باشند و هرگز ایمنی مردم را با هیچ چیزی معامله نمی‌کنیم چرا كه حفظ جان شهروندان و سلامت آنان در اولويت كار قرار دارد.

به گزارش روابط عمومي و بين الملل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)، علي امام در مراسم شبگردي اصحاب رسانه كه به ميزباني اين شركت و در حاشيه بازديد خبرنگاران از پروژه خط 7 مترو و ايستگاه هاي آماده افتتاح (بسيج و ميدان محمديه) و تست دود و سيگنالينگ به همراه مديران شهري برگزار شد، با اشاره به اينكه سامانه‌هاي بخش تجهيزاتي خط 7 مترو زودتر از يك ماه ديگر به بهره برداري مي رسد، گفت: دو ایستگاه در بخش شرقي خط ۷ متروي تهران شامل ايستگاه بسيج و ميدان محمديه (حدفاصل ایستگاه مهدیه تا ایستگاه بسیج) به طول  هشت و نيم کیلومتر وارد مدار بهره‌برداري می‌شود.

وي گفت: در حال حاضر ورودي جنوب شرقي ايستگاه ميدان محمديه براي بهره‌برداري آماده شده و مسافران مي‌توانند از اين ورودي، وارد خط 7 متروي تهران شوند.

امام ادامه داد: با دفتر شهردار تهران در حال هماهنگي هستيم و اين آمادگي وجود دارد كه تا دو هفته آينده اين بخش (ورودي جنوب شرقي ايستگاه ميدان محمديه) وارد مدار بهره برداري شود.

مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)، با اشاره به اينكه بخش ساختماني و تجهيزاتي مورد نياز براي بهره برداري اين دو ايستگاه بيش از 99 درصد پيشرفت دارد، بيان داشت: ایستگاه میدان محمدیه واقع در منطقه 12 تهران؛ یک ایستگاه تقاطعی است كه ایستگاه خط ۱ آن سال 1380 افتتاح شده و به زودی ایستگاه خط ۷ نیز وارد مدار بهره برداري مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اينكه ايستگاه بسيج واقع در منطقه 14 تهران داراي دو ورودي است كه ورودي شمالي آن در حال تكميل شدن است، تصريح كرد: اين ايستگاه در تقاطع بزرگراه شهيد محلاتي و بسيج واقع شده و با راه‌اندازي اين ايستگاه، شهروندان به ايستگاه‌هاي اتوبوس  BRTپايانه خاوران و علم و صنعت دسترسي خواهند داشت.

مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو)، با اشاره به اينكه براي بازگشايي ايستگاه‌هاي بسيج و محمديه نياز به ايمن‌سازي و آماده‌سازي ايستگاه‌هاي بخش مياني شامل ايستگاه مولوي، قيام، 17 شهريور، شهيد محلاتي و آهنگ بود، گفت: اين ايستگاه‌ها؛ ايستگاه‌هاي عبوري به شمار مي آيند كه با تامين منابع مالي طي ماه‌هاي آينده به بهره برداري خواهند رسيد.

وي در خصوص بخشي از ويژگی‌های پروژه خط 7 متروی تهران بيان داشت: عمیق‌ترین خط متروی تهران با عمق 56 متر در محدوده بیمارستان امام خمینی (ره) و برج میلاد تهران در اين خط قرار دارد.

به گفته مدير عامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) اين خط داراي بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی با شبکه متروی تهران بوده و همچنين بیشترین تعداد مسافرگیری باتوجه به تعداد ایستگاه‌ها در اين خط انجام مي‌شود.

امام با اشاره به اينكه طراحی و اجرای سامانه تهویه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در راستاي افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی و آسایش مسافرین در اين خط انجام شده است، گفت: ما هرگز ايمني مردم را با هيچ چيزي عوض نمي كنيم و اين امر اصل خدشه ناپذير ماست كه به آن پايبند هستيم، بنابراين هيچ ايستگاه و بخشي از خطوط مترو افتتاح نخواهد شد مگر آنكه ايمني آن به طور كامل لحاظ شده باشد.

وي ادامه داد: تمامي اركان از جمله شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو)، پيمانكار و مشاور خطوط در اين زمينه مسئوليت دارند و زماني كه بخشي به افتتاح مي‌رسد بايد تمامي اين بخش‌ها؛ از لحاظ ايمني به تاييد رسيده باشد.

وي با تاكيد بر اينكه اولويت ما در متروي تهران رعايت اصول و استانداردهاي لازم است، تصريح كرد: متاسفانه برخي اظهار نظرها در خصوص برخي مباحث مربوط به ايمني مترو و ايستگاه ها؛ ناشي از اطلاعات ناقص است چرا كه ايمني كامل در شرايط نرمال و در شرايط اضطرار در متروي تهران مورد توجه است.

امام در ادامه به برخي نواقص در خصوص پايانه‌هاي مترو اشاره كرد و گفت: در خط 7 متروي تهران؛ پايانه‌اي در ورزشگاه تختي پيش‌بيني شده است كه عمليات اجرايي اين پايانه، مستلزم اين است كه وزارت ورزش و جوانان، 17 هكتار زمين را در اختيار مترو قرار دهد كه البته مذاكراتي در اين خصوص انجام شده است و هرچند اقدامات مربوط به تهاتر، زمان‌بر شده اما سازمان املاك شهرداري تهران در حال پيگيري اين موضوع است تا عمليات اجرايي اين پايانه را شهريور ماه شروع كنيم.

به گفته وي تا راه اندازي اين پايانه و همچنين پايانه آزادگان و پايانه كلاهدوز مربوط به خط 3 و 4، تعميرات قطارها در پايانه خط يك و دو صورت مي‌گيرد و هرچند اين امر قابل قبولي نيست اما چاره‌اي تا تكميل اين پايانه‌ها وجود ندارد.

وي با بيان اين مطلب كه 4 رام قطار از قطارهايي كه سال گذشته وارد كشور شد تا مرداد ماه جاري به ناوگان متروي تهران مي پيوندد، افزود: اين قطارها در خطوط 6 و 7 مترو استفاده مي‌شود.

امام با اشاره به اينكه كمبود واگن از مشكلات جدي به شمار مي‌آيد، گفت: اميدواريم با مساعدت دولت و رفع كمبود منابع مالي اين مساله حل و فصل شود.

مدير عامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) همچنين در حاشيه بازديد خبرنگاران از اتاق‌هاي فني  ايستگاه‌هاي بسيج و محمديه شامل تجهيزات سيگنالينگ، سيستم تهويه هوا، گفت: مهم‌ترين وظيفه سيگنالينگ جلوگيري از برخورد قطارهاست و به عبارتي ايمني لازم براي حركت قطارها حاصل نمي‌شود مگر اينكه بخش سيگنالينگ وجود داشته و به درستي عمل كند.

وي با اشاره به تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي بيان داشت: در راستاي اين تحريم‌ها، شركت‌هاي خارجي ارتباط خود را با ما قطع كردند، اما با حضور و فعاليت پيمانكار داخلي بخش سيگنالينگ خط 7 را تكميل كرديم.

وي عدم راه اندازی سیستم سیگنالینگ و عدم راه‌اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره‌برداری، عدم پایداری سیستم برق‌رسانی و تکمیل نبودن تجهیزات مخابرات، وجود نواقص خطرساز روسازی در طول مسیر محدوده بسیج-آهنگ، هلال احمر- بریانک، محدوده مولوی‌، عدم اجرای مسیرهای سبز قابل استفاده جهت خروج اضطراری مسافرین و همچنين عدم اجرای سیستم اطفا آبی در ایستگاه‌ها و طول خط را بخشي از نواقص موجود عنوان كرد كه منجر به توقف بهره برداری از خط 7 متروی تهران در برج 8 سال 96 شد.

امام به اصلاح روسازی مسیر در 4 محدوده به طول حدود 404 متر جهت افزایش سرعت و ایمنی تردد قطار اشاره كرد و گفت: افزایش ایمنی مسیر، حرکت پایدار قطارها، صیانت از جان مسافران و افزایش بهره‌وری سیر و حرکت از جمله اهداف توقف بهره‌برداری از خط 7 متروی تهران بود.

وي در خصوص مقایسه تعداد مسافرین در بهره برداری ناقص اولیه و وضعیت بهره‌برداری فعلی، گفت: افزایش حدود 6 برابری جذب مسافر را داريم به طوري كه در زمان بهره‌برداری ناقص اولیه به طول 22 کیلومتر و 8  ایستگاه، متوسط مسافر 8500 نفر در روز بوده که این عدد در بهره برداری فعلی به طول 13.5 کیلومتر و 8 ایستگاه به حدود 50000 نفر در روز رسیده است.

مدير عامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) با اشاره به اينكه درگذشته 22 كيلومتر از اين خط بدون هيچ‌گونه سامانه تهويه با هدوي 35 دقيقه راه اندازي شده بود، گفت: اين امر ريسك نامناسبي براي حفظ جان مسافران بود كه خوشبختانه در حال حاضر 27 واحد تهويه در اين خط راه اندازي شده است.

وي به اهم اقدامات انجام شده در خصوص سامانه تهویه اشاره كرد و گفت: نصب و راه اندازی 27 واحد تهویه طبق سناریوی طراحی، عملیات اجرایی 9 شفت میان تونلی و تکمیل عملیات اجرایی 4 شفت میان تونلی از جمله اين اقدامات به شمار مي آيد و در حال حاضر نيز 3 شفت میان تونلي در ايستگاه‌هاي محمدیه-مهدیه، مهديه-هلال احمر، رودکی و نواب صفوی درحال بهره برداری است.

مدير عامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو)، در خصوص نسل جديد سامانه ايرواشر كه در هواسازهاي ايستگاه متروي ميدان محمديه نصب و راه‌اندازي شده است گفت: با نصب و راه اندازي اين سامانه ؛ هواي تازه پس از كاهش دما و افزايش رطوبت، براي رفاه حال مسافرين در ايستگاه دميده مي‌شود.

وي ادامه داد: اين سامانه نسبت به نوع سنتي آن بيش از 70 درصد ، مصرف آب و هزينه‌هاي بهره برداري را كاهش مي دهد.

گفتني است اصحاب رسانه پس از بازديد از اتاق‌هاي فني ايستگاه بسيج شامل سيگنالينگ (سیستم کنترل اتوماتیک قطار)، مخابرات و سيستم تهويه، سوار قطار شده و از بخش تجهيزات ايستگاه ميدان محمديه و ورودي جنوب شرقي اين ايستگاه نيز بازديد كرده و ضمن تست دود در محدوده ميدان صنعت، با حضور در ايستگاه بريانك در نشست خبري شركت كردند.

 

مطالب رپورتاژ