ترانزیت

حمل و نقل جاده ای در آستانه ورشکستگی

صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور طی چند سال اخیر دچار افت‌وخیزهای فراوانی شده است و در حالی که حدوداً 90‌ درصد جابه‌جایی بار و مسافر توسط حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد، فعالان این حوزه  به خصوص رانندگان و کامیون‌داران از کم‌توجهی به این حوزه می‌گویند.

یک فعال بخش بار جاده‌ای با بیان این مطلب در یک گروه مجازی متشکل از رانندگان کامیون و کامیونداران نوشت: حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار، در حال حاضر مهم‌ترین پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و صاحبان کالا، صادر کنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان است اما برخی سیاست‌های غیرکارشناسانه، این صنعت را روزبهروز بیش‌تر از قبل به حاشیه رانده و در آینده نه‌چندان دور به  ورشکستگی می‌کشاند.

کوروش فلاحی افزود: از برخی مسئولان مرتبط با این حوزه تقاضا دارم با اتخاذ سیاست‌های بلندمدت وتخصصی با دید وسیع‌تری به این موضوع بنگرند تا هرچه زودتر این صنعت احیا شود.

وی تاکید کرد: برای برون‌رفت از این ناهنجاری، چند راهکار از جمله توزیع عادلانه بار که باید از طریق سالن اعلان بار و طبق نوبت زیر نظر انجمن‌های صنفی کارآمد اجرا شود، پیشنهاد می‌شود.

این فعال بخش بار جاده‌ای اظهار کرد: تعیین کرایه بر اساس تن‌کیلومتر و تاسیس شرکت‌های تعاونی و تقویت تعاونی‌های موجود نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی از سوی فعالان این بخش برای برون‌رفت از مشکلات موجود است.

فلاحی قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور را از دیگر راهکارهایی دانست که به حل مشکلات موجود در این حوزه کمک می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با مد نظر قرار گرفتن خواسته‌های به حق رانندگان وکامیون‌داران زندگی و نشاط دوباره به جان بیمار صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای برگردد.

 

مطالب رپورتاژ