خصوصی‌سازی همچنان از ریل دور است

گفت‌وگو با مهندس ابراهیم پاشنا مدیرعامل شرکت الوند نیرو

 

ایران به دلیل برخورداری از تولیدات متنوع صنعتی و وجود معادن و منابع فراوان در رو و زیر زمین، نیازمند زیرساخت‌های گسترده حمل و نقل است. به همین دلیل از زمان تشکیل وزارت طرق و شوارع، توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل عبور و مرور در دستور کار دولت‌های مختلف در سه دوره حکومت‌های قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی قرار داشته است، بی‌آن‌که هدف‌های راهبردی برای این منظور تعریف شود.

در این میان توسعه خطوط ریلی به دلایلی چون ایمنی، صرفه‌جویی اقتصادی، اشتغال‌زایی، کاهش استهلاک و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی همواره بنا بر ضرورت‌های زمان خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همچنان است. این بخش از حمل و نقل به دلیل گستردگی خدمات خود در حمل مواد یا فرآورده‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و مسافر در مقیاس انبوه و در مسیرهای طولانی قادر است بخش عمده‌ای از نیازهای حمل و نقل کشور را تامین کند.

البته این امر نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، افزایش ناوگان و لکوموتیو است، ضمن این‌که نمی‌توان منکر نقش تاثیر‌گذار دولت و بخش خصوصی در توسعه راه‌آهن شد. از سوی دیگر در این برهه زمانی تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را دامن‌گیر بخش ریلی کرده است که در صورت عدم سیاست‌گذاری‌های راهبردی درست، توسعه خطوط ریلی درسال‌های آینده نیز همواره با دست‌اندازهای جدی بسیار روبه‌رو خواهد شد.

 درباره عوامل موثر اقتصادی، نحوه همکاری دولت با راه‌آهن و نقش و جایگاه بخش خصوصی در حوزه ریلی پای صحبت‌های مهندس ابراهیم پاشنا، مدیرعامل شرکت الوند نیرو نشستیم.

 

برای آشنایی با دیدگاه‌های ایشان در باره موارد بالا می‌توانید به شماره 369 ماهنامه صنعت حمل و نقل مراجعه فرمایید.

مطالب رپورتاژ