خطای انسانی دلیل حادثه تصادف قطار اعلام شد

خطای انسانی
خطای انسانی

‌‌ساعت 07:45 رو‌ز جمعه دو قطار مسافر‌ی سمنان-مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و‌ ‌تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء در ایستگاه هفت‌خوان در ناحیه راه‌آهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد می‌کنند که‌ این حادثه منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران شد. در این حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار ‌سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد می‌کند. ‌در این حادثه لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ شد و برخی واگن‌‌ها از ریل خارج شدند؛ سانحه دو قطار مسافری مذکور موجب مسدود شدن خط شده است.

مدیرعامل راه آهن از دلیل بروز حادثه و نیز آخرین تعداد کشته شدگان که تا این لحظه 44 نفر اعلام شده خبر داد.
محسن پورسیدآقایی، مدیرعا‌مل راه‌‌آهن دقایقی پیش خطای انسانی را عامل بروز حادثه امروز قطارهای مسافری مشهد اعلام کرد و گفت: قطار‌ تبریز-مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز ‌در فاصله 5 کیلومتری سمنان متوقف می‌شود و مورد را به سیستم Atc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می‌دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می‌شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می‌شود، در همین زمان قطار ‌سمنان-مشهد در مسیر متوقف می‌شود‌.

مدیرعامل راه آهن افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد-سمنان مجددا کسب تکلیف می‌کند، به وی گفته می شود که «مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است» بنابراین به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند‌. قطار ‌تبریز-مشهد در پشت یک پیچ متوقف شده بود، بنابراین قطار ‌سمنان-مشهد وقتی با قطار پیش رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار تبریز برخورد می‌کند‌.‌

پورسیدآقایی در پایان تاکید کرد: قطار مشهد-تبریز پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد-سمنان وقتی با قطار پیش‌ رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد-تبریز برخورد می‌کند که متاسفانه چنین حادثه‌ تلخی رخ می‌دهد.

مطالب رپورتاژ