روز ایمنی راه آهن

دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش توا‌ن‌مندسازی نیروی انسانی عنوان کرد: 5 آذر روز ایمنی راه آهن

نهمین همایش پروژه نت، جشن‌واره ایده و اقدام و توا‌ن‌مندسازی نیروی انسانیراه آهن جمهوری اسلامی ایران،باحضور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونین فنی و رؤسای گروه های راه آهن در چهاردهم دی ماه در ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد .

در این مراسم به سه موضوع اصلی و اساسی در رابطه با توا‌ن‌مندسازی کارشناسان کلیدی در راه آهن، طراحی و اجرای برنامه ای جامع برای توسعه،ارتقا و استفاده از شایستگی ها در راه آهن با عنوان بهره برداری از پروژه نت، جشن‌واره ایده و اقدام وتوا‌ن‌مندسازی نیروی انسانی مورد ارزیابی قرار گرفت. گزارشی از این همایش را می خوانیم:

دکتر آخوندی در این مراسم در رابطه با بهره برداری از 3 رویداد علمی، پروژه نت، جشن‌واره ایده و اقدام و توا‌ن‌مندسازی نیروی انسانی شرکت راه آهن گفت: پیشنهاد می دهم 5 آذر را به عنوان روز ایمنی راه آهن تعیین کنیم. وظیفه ما این است که سوانح مورد بررسی قرار گیرند، قصورها تعیین شوند،از این اتفاقات عبرت گرفته شود و در یادگیری کوشا باشیم. امیدوارم تمام تلاش های ما در راستای آبادانی کشور و خدمت به مردم موثر واقع شود. امروز چهلمین روز سانحه تلخ برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان بود که طی آن تعدادی از هموطنان عزیز خود را از دست دادیم. به همین دلیل هرگز نباید این روز را از یاد ببریم بلکه مدیرعامل راه آهن باید این روز را روز ایمنی راه آهن نام‌گذاری کند تا هر سال این روز را گرامی بداریم و تجربیات‌مان را در جهت توسعه ایمنی به اشتراک بگذاریم.

با توجه به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه ای که زیر نظر شرکت راه آهن فعالیت می کند و با توجه به تغییر مدل سکونت پذیری و شکل گیری کلان شهرها، هم اکنون 50 درصد جمعیت در 10 کلان‌شهر کشور زندگی می کنند و با توجه به وضعیت آلودگی هوا و جابه جایی در این مناطق، حمل و نقل حومه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی کاری بسیار مهم و ضروری است. با این مصوبه شاهد تحول نظام و ساختار حمل و نقل مسافر خواهیم بود. شرکت راه آهن باید خود را برای این مصوبه آماده کند اگر چه این مصوبه باید از ابتدای سال 96 اجرا شود اما توقع داریم شرکت راه آهن از همین لحظه شروع به برنامه ریزی برای تعریف ساختار شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه ای کند. از اقدامات مهم کاهش آلودگی هوا نیز تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومه ای است. هر چه تردد خودرو کم‌تر شود ایمنی، آسایش و دقت و نظم در زندگی مردم افزایش خواهد یافت. حمل و نقل حومه ای فقط کمک به جابه جایی مسافر نیست بلکه در واقع موجب کاهش شدت علاقه مردم به زندگی در کلان‌شهرها خواهد شد. اگر مدیران مناطق موظف به مدیریت قطارهای حومه ای شوند، با مدل های برنامه ریزی و ساختاری کاملا متفاوتی رو به رو خواهند شد در نتیجه پرورش مدیرانی که بتوانند بار مسوولیت های موجود را بر عهده بگیرند از اهمیت زیادی برخوردار است. در پروژه نت، نگه‌داری و تامین دارایی های فیزیکی و مدیریت دارایی های عمومی، بسیار مهم است و در صورتیکه دارایی های راه آهن به سایر بخش ها اضافه شود مجموع این دارایی ها به هزاران هزار میلیارد می رسد. مدیریت دارایی یکی از بحث های اصلی مدیریت کلان در ایران است و در این خصوص اقدامات گسترده ای در دولت صورت گرفته است. با وقوع این حادثه دل‌خراش ریلی همه از لحاظ روحی و روانی در تنگنا قرار گرفتیم و امیدوارم یک لحظه از خدمت کردن و توسعه راه آهن دریغ نکنیم زیرا این سازمان بزرگ‌تر از آن است که متوقف شود. امیدوارم با عبرت گرفتن از این حادثه در جهت بهبود و توسعه راه آهن کشور گام برداریم.

الهام زرقانی

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 352 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

 

مطالب رپورتاژ