رئیس شورای هماهنگی راه وشهرسازی استان اصفهان تشریح کرد ۱۷ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در اصفهان/ کنارگذرآزادراه شرق، مهمترین پروژه‌ آزادراهی/ دریافت مجوز ساخت ۱۱۶ کیلومتر از آزادراه اصفهان-شیراز/ ابرپروژه اصفهان در حال تکمیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت:‌ فعالیت‌ها و برنامه‌های مجموعه ادارات زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی در استان اصفهان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن به ۱۷ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارند.

به گزارش ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به مختصات این استان اظهار اشت: استان اصفهان با مساحت تقریبی ۱۰۷هزار کیلومتر مربع، ۵/۶ درصد خاک کشور را داراست.

وی افزود: این استان ۲۶۰۰۰ کیلومتر راه همسنگ و بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر راه با نقش ملی و ترانزیت داشته و با ۹  استان (یزد، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم، لرستان، خراسان جنوبی و سمنان) همجوار است.

استان اصفهان با قرارگیری در مرکز کشور به عنوان چهار راه حمل ونقل

وی ادامه داد: استان اصفهان با قرارگیری در مرکز کشور به عنوان چهار راه حمل ونقل به حساب آمده و با دارا بودن ۱۰۷ شهر و ۲۴ شهرستان، یکی از بااهمیت‌ترین استان‌ها در زمینه حمل و نقل و حوزه شهری است.

علیرضا قاری قرآن در ادامه با تشریح پروژه‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های مجموعه ادارات زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی در استان گفت: مهمترین پروژه‌های استان در حوزه بزرگراهی و آزادراهی پروژه کنارگذرآزاد راه شرق اصفهان است. این آزادراه به طول ۹۳کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۷۰۰ میلیارد ريال در حال احداث بوده که بخش اول آن به طول ۶۳کیلومتر و در ۲ فاز با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ شروع و دارای پیشرفت بیش از ۸۰  درصد است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: بخش دوم نیز به طول ۳۰ کیلومتر با مشارکت سازمان همیاری شهرداری‌ها و با اخذ مجوز هیئت وزیران در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: پروژه دیگر آزادراه غرب اصفهان به طول ۱۱۸ کیلومتر است که بخش دوم آن در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید. بخش پایانی آن به طول ۲۸ کیلومتر همزمان با مراسم بهره‌برداری، عملیات مطالعاتی آن شروع شده و پس از انجام مطالعات اولیه مسیر، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: آزادراه اصفهان – شیراز نیز از محدوده اصفهان تا ایزدخواست در حوزه اصفهان به طول ۱۱۶کیلومتر  است که با برآورد ۸۱۰۰ میلیارد ريال، مجوز هیئت وزیران را اخذ کرده و در حال مطالعه است.

وی ادامه داد: تونل خوانسار به بویین میاندشت پروژه‌ای است که در شهرستان خوانسار و به‌طول ۱۲۰۰ متر بوده که حفاری آن کامل انجام شده است و راه‌های دسترسی و بحث لاینینگ آن در دستور کار است. این پروژه با هدف کاهش زمان سفر وکاهش شیب طولی بسیار زیاد و حذف پیچ خطرناک مسیر، احداث شده که با اتمام آن مسیر غرب به شرق و مسیر بویین میاندشت – خوانسار – گلپایگان – خمین میسر خواهد شد.

قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران به‌عنوان یک ابر پروژه در کشور و استان اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران به‌عنوان یک ابر پروژه در کشور و استان اصفهان به‌طول ۴۱۰ کیلومتر و با سرعت طرح ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و با ۴ ایستگاه اصلی و با هدف کاهش زمان سفر، کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست، افزایش ایمنی تردد و افزایش توسعه گردشگری و توسعه پایدار در حال اجراست که در حال حاضر ۱۳.۷ میلیارد یوان به این پروژه اختصاص یافته و اجرای این پروژه در حال پیگیری است.

طرح آمایش استان در اجرای پروژه‌های آزادراهی

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به طرح آمایش استان در اجرای پروژه‌های آزادراهی اظهار داشت:‌ با توجه به طرح آمایش استان و هدف گذاری انجام شده، ارتباط مرکز استان با ۲۴ شهرستان و همچنین ارتباط مرکز استان با ۹ استان مجاور به صورت ۲ بانده در اولویت قرار دارند.

وی افزود: از جمله مهمترین این پروژه‌ها محور نائین – انارک- خور – طبس، محور دامنه – خوانسار –گلپایگان – خمین، محور داران – الیگودرز، محور بادرود- کاشان، محور مبارکه – شهرضا، محور مبارکه – بروجن، تکمیل باند دوم اصفهان – چادگان، اصفهان – اردستان، خمینی شهر – جهادآباد، کاشان – برزک، تکمیل کمربندی جنوب غرب، سفید دشت به ورنامخواست و … با هدف افزایش ایمنی و جلوگیری از تصادفات رخ به رخ در قالب ۶۰ قرارداد و با اعتباری بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

پروژه‌های راه روستایی استان

قاری قرآن در ادامه به برخی پروژه‌های راه روستایی استان اشاره کرد و گفت: تکمیل محور زمستانه – پشندگان – کلوسه، شهید – دژکرد، جندق – مصر، زمان کهریز – خسرو شیرین، خفر- دشتبال، آغداش – اسلام آباد، هونجان – گرموک و … در قالب ۴۰ پروژه راهسازی در بخش راه روستایی در شهرستان‌های  اصفهان، فریدون شهر، سمیرم، اردستان، خور، نائین، فلاورجان، شهرضا، دهاقان، نطنز، برخوار، خوانسار، تیران، چادگان، گلپایگان، لنجان و مبارکه در حال احداث است.

اقدامات انجام شده در بخش عمرانی

وی به اقدامات انجام شده در بخش عمرانی این اداره کل اشاره داشت و گفت: در بخش عمرانی بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی خمینی شهر، بیمارستان ۹۶ تخت خوابی کلیشاد و سودرجان، بیمارستان ۳۲ تخت خوابی چادگان و بیمارستان ۲۴ تخت خوابی دهاقان احداث و تحویل دستگاه بهره‌برداری شده و بیمارستان ۲۱۶ تخت خوابی نجف آباد نیز در حال احداث است.

وی ادامه داد:‌ در این حوزه تکمیل ساختمان فرمانداری‌های اصفهان، چادگان، آران و بیدگل، اردستان و احداث ساختمان مدیریت بحران استان، بخشداری کویرات و چنارود، تکمیل ساختمان محیط زیست گلپایگان، تکمیل ساختمان ندامتگاه کاشان، احداث و تکمیل مرکز بهداشتی، درمانی رهنان با پیشرفت فیزیکی میانگین ۷۰درصد از جمله ساختمان‌های دولتی است که در این بخش در دست اجراست.

پروژه‌های راهداری و حمل ونقل جاده ای

رئیس شورای هماهنگی راه وشهرسازی استان در خصوص عملکرد مرکز مدیریت راهها در ۸ ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص می‌توان به راه اندازی سامانه‌های ثبت تخلف عبور و مرور محور اصفهان-بهارستان و بالعکس، بهسازی سامانه‌های ثبت تخلف عبور و مرور محور تیران- نجف آباد و بالعکس، انجام مراحل مقدماتي انعقاد قرارداد بهبود سامانه‌های ثبت تخلف محور اصفهان- فولاد شهر و بالعکس، بهره برداری از دو سامانه جدید توزین حین حرکت در محورهای اصفهان-شهرضا و اصفهان-نایین، تکمیل شبکه ارتباطات بی سیم با شهرستان‌های سمیرم و خور با مرکز و برقراری ارتباطات مستقیم راهدارخانه‌هاي بیده و جندق با مرکز، جابجایی، تجهیز و بهره‌برداری از اتاق مانیتورنیگ قرارگاه پلیس راه، بهسازی سیستم نمایش صنعتی بخش عملیات مرکز مدیریت راه‌ها، تکمیل شبکه سامانه‌های تردد شماری با افزودن ۸ دستگاه تردد شمار آنلاین در محورهای شهرضا- اصفهان، سه راهی دامنه، فریدونشهر – ازنبلاغ، نایین- اصفهان، بهره برداری از ۴ سامانه VMS (پلیس راه‌های اردستان، سگزی، دامنه و کمر بندی شهرضا)، تجهیز ۱۸۵ دستگاه ناوگان راهداری به ردیاب خودرویی و تعمیر، نگهداری و پشتیبانی از سامانه‌های موجود اشاره داشت.

سامانه‌های حمل و نقل هوشمند جاده ای استان

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در زمینه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند جاده ای استان گفت: سامانه‌های ثبت تخلف عبور و مرور، توزین حین حرکت، نظارت تصویری، ردیاب خودرویی، تردد شمار آنلاین، تردد شمار پردازش تصویر، لینک‌های رادیویی، انواع بی‌سیم و تابلوهای ترافیک‌نما را سرجمع به تعداد ۱۱۰۰ سامانه احداث شده است.

وی ادامه داد: این اداره کل در حوزه اداره نگهداری راه‌های استان اصفهان۳۷ پروژه فعال با ۱۱۴ میلیاردتومان اعتبار در دست دارد که پروژه‌های شاخص در این حوزه روکش حفاظتی چیپ سیل راه‌های روستایی ۵۰۰ کیلومتر، آسفالت حفاظتی۲۸۳ کیلومتر و بازیافت سرد۳۰ کیلومتر بوده و در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌ها ۷۳ پروژه با ۳۶ میلیاردتومان اعتبار در دست اجراست که شاخص آنها احداث پل زردنجان، احداث پل سیور، تعریض پل فلاورجان، تعمیرات اساسی ۶ پل بزرگ استان اصفهان، احداث ۲۵ دستگاه زیرگذر پیش ساخته بتن، تکمیل عملیات ترانشه برداری و اصلاح شیب شیروانی ۱۰۹ نقطه حادثه خیز استان اصفهان است.

وی افزود: در خصوص ایمنی راه و حریم نیز ۲۰ پروژه فعال با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان شامل خط کشی سرد و گرم و دوجزئی ۱۲۰۰ کیلومتر ، اجرای ۱۲ کیلومتر روشنایی طولی،۲۲ مقطع روشنایی و ۵ پارکینگ، ارتقا حفاظ ایمنی راه‌ها با اولویت نیوجرسی مفصلی۱۶ کیلومتر، ساخت ونصب تابلو اطلاعاتی۲۰۰ متر مربع، ساخت ونصب علائم اخطاری، انتظامی ۵۶۶۰ عدد اجرا شده است.

وی ادامه داد: در خصوص رفع نقاط پرحادثه، ۱۰۹ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شده که تعداد مصوب کشوری در استان بر اساس شاخص p (تصادفات فوتی و جرحی) ۶۷ نقطه است که رفع این نقاط اکثرا دارای پیشرفت بالای ۵۰ درصد بوده و از این تعداد ۲۴ نقطه رفع و به اتمام رسیده است.

پروژه‌های فرودگاه اصفهان

رئیس شورای هماهنگی راه وشهرسازی استان به پروژه‌های فعال و در حال اجرای فرودگاه اصفهان اشاره داشت و گفت: تکمیل پروژه توسعه پارکینگ هواپیما از ۱۰ موقعیت پارک به تعداد ۲۳ موقعیت به مساحت ۷۴ هزار مترمربع، تکمیل پروژه توسعه ترمینال پروازهای خارجی از ۶ هزار مترمربع به ۱۵ هزار متر مربع، تکمیل پروژه احداث موتورخانه ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب فرودگاه و بهره‌برداری از ساختمان cip در مجاورت ترمینال داخلی از جمله پروژه‌های مهم و تاثیر گذار در حوزه هوایی در اصفهان است.

پروژه‌های ریلی استان اصفهان

قاری قرآن، مدیر کل راه راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان با توجه به هدف برنامه ششم توسعه در خصوص انتقال بار و مسافر از جاده به ریل و اهمیت این موضوع در کشور گفت: راه آهن  اصفهان با ۶۱۵ کیلومتر خط اصلی ،۲۲۱ کیلومترخط فرعی و مانوری و ۹۹ کیلومتر خط صنعتی و تجاری در مجموع شامل ۹۳۵ کیلومترخط ریلی می باشد که با بهره برداری از خط دوم زرین شهر – بافق به ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت و با اتمام این پروژه ظرفیت حمل بار در این ناحیه تا ۴ برابر قابل افزایش خواهد بود.

وی ادامه داد: راه آهن اصفهان به عنوان یکی از شاخص‌های حمل و نقل ریلی در کشور همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و روزانه بخش عظیمی از بار و مسافر در این اداره کل از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می‌شوند که امر سبب شده این اداره کل راه آهن اصفهان در شاخص‌های حمل بار اعم از تخلیه، تناژ و تن کیلومتر رتبه اول تاسوم را به خود اختصاص دهد. همچنین با جابجایی روزانه بیش از ۲۰۰۰ نفر مسافر بصورت ورودی و خروجی سهم ۸ درصدی جابجایی مسافران استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در حوزه قطار حومه‌ای نیز ۱۶۳ کیلومتر قطار حومه‌ای در استان شامل پروژه قطار شهری اصفهان – بهارستان، قطار حومه‌ای بهارستان، فولادشهر – مجلسی و قطارحومه‌ای اصفهان نجف آباد و اصفهان شاهین شهر مصوب و در حال اجراست.

وضعیت سرمایه گذاری پروژه‌های استان

قاری قرآن به وضعیت سرمایه گذاری پروژه‌های استان اشاره کرد و اذعان داشت: تکمیل آزاد راه شرق اصفهان، احداث سیستم ریلی شهرهای جدید و حومه اصفهان، احداث آزاد راه اصفهان – شیراز، احداث خط راه آهن اصفهان – اهواز، احداث راه آهن اصفهان – اراک، تبدیل بزرگراه نائین – اردستان – بادرود به آزاد راه، تبدیل بزرگراه اصفهان – دلیجان به آزاد راه، تکمیل آزادراه کنارگذر غرب اصفهان، هتل بین المللی زیتون، احداث مجموعه صنعتی جنوب بهارستان، مجموعه گردشگری انتخاب شهر جدید بهارستان، مرکز خرید و تفریحی گردشگری بهارستان، پروژه هتل و رستوران آزادی، پروژه هتل تفریحی گردشگری پرنیان، مجموعه بیمارستان شهید بهشتی، ایستگاه متروی سپاهان شهر، ایستگاه مترو سیتی سنتر، ایستگاه مترو بهارستان، قطار حومه اصفهان – نجف آباد، قطار حومه اصفهان – شاهین شهر و شهرک گردشگری و توریستی فولادشهر از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان محسوب می‌شوند که به حدود ۱۷ میلیارد دلار اعتبار جهت سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

مطالب رپورتاژ