رانندگان حرفه‌ای، امانت‌داران بی‌ادعا

دومین جشنواره رانندگان حرفه‌ای در تاریخ سیزدهم اسفندماه در باغ ‌موزه دفاع مقدس با شعار «خوب رانندگی کنیم، حتی یک تصادف هم زیاد است» برگزار شد. در این جشنواره از ۱۰ نفر از رانندگان برتر از میان منتخب‌های استان‌ها در حوزه رانندگی ایمن تقدیر به‌ عمل آمد. جامعه مخاطبان این جشنواره متشکل از رانندگان حرفه‌ای جاده‌ای داخلی و بین‌المللی و رانندگان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری وسایل نقلیه مختلف بودند.

در ابتدای مراسم جشنواره، فریدون ناصری به نمایندگی از طرف رانندگان سواری کشور گفت: از مشکلات روزافزون رانندگان ازجمله درآمد پایین، عدم جایگاه و منزلت اجتماعی، تأمین نبودن آن‌ها و عدم برخورداری از بیمه و بازنشستگی نام برد. وی افزود: نگاه جامعه به رانندگان یک نگاه منفی به یک فرد خطاکار است، حتی در مراسم 26 آذرماه وقت نشد از رانندگان برتر تجلیل شود و آن‌ها را معرفی کنند یا در صداوسیما یک‌بار با آن‌ها مصاحبه کنند. اگر خواهان تلفات کمتر در جاده‌ها هستیم باید ابتدا رسیدگی را از رانندگان حرفه‌ای شروع کنیم.

صمدپور نماینده رانندگان کامیون و ترانزیت گفت: رانندگان ایرانی ماشین‌های سنگین به علت دانش مکانیکی و آشنایی با تعمیرات موتور در بین رانندگان کشورهای دیگر بسیار مورد احترام هستند. در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در ایران وجود دارد در دو شرکت گرجستانی مشغول به کار هستم و با این سن و سالی که دارم مجبور به یادگیری زبان گرجی هستم. وی در جهت ثبت هوشمند ساعات رانندگی رانندگان و اقدام برای صدور کارت سفیران جاده‌ای از معاون حمل و نقل پلیس‌راه درخواست اقدامات جدی‌تر از قبل داشت، که در پاسخ معاون حمل و نقل پلیس‌راه همراهی خود را برای سرعت بخشیدن به این امر اعلام کرد.

معاون حمل و نقل پلیس‌راه، سرهنگ ناصر قلی نیا افزود: سعی داریم در کمترین زمان این مسئله را حل کنیم. از سال 95 که در این جایگاه منصوب شدم، با تک‌تک رانندگان ارتباط برقرار کردم تا مشکلات را بهبود بخشیم. سعی ما این است که هوشمند‌سازی حمل و نقل را ارتقا بدهیم ولی نباید فراموش کرد که پلیس توان گسترش هوشمندسازی با سرعت بالا را ندارد.

قربانی، معاون حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز به کمپین ۳۰-۶۰ که به بررسی علل 60 درصد از تصادفات جاده‌ای که در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، اشاره کرد و گفت: علاوه بر این کمپین، دو کمپین دیگر نیاز داریم، یک کمپین آگاه‌سازی رانندگان که برای هر سانحه یک رابطه علت و معلولی منطقی وجود دارد و رانندگان باید از خطاهای خودآگاه شوند و کمپین دیگر شکستن عادات غلط است. مغز انسان به خطاهایی که انجام می‌دهد عادت می‌کند، اگر شما با سرعت غیرمجاز رانندگی کنید مغز شما به آن سرعت عادت می‌کند و یاد می‌گیرد از سرعت بالا بیشتر و بیشتر لذت ببرد.

 در بخش پایانی مراسم، جوایز و لوح‌های تقدیری به رانندگان برتر اهدا شد و از خانم فرشته بیرانوند از استان لرستان به‌عنوان راننده خانم در کنار رانندگان پیشکسوت دیگر تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

مطالب رپورتاژ