راه‌اندازی موزه ریلی شهر تهران در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در آینده نزدیک موزه ریلی را در شهر تهران راه‌اندازی خواهیم کرد تا از این طریق بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و اقدامات شرکت راه‌آهن و نقش آن در صنعتی شدن کشور در معرض دید قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: ثبت جهانی راه‌آهن سراسری با تلاش‌های شرکت راه‌آهن و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی در این رابطه گفت: زحمات و تلاش‌های زیادی درگذشته برای احداث راه‌آهن صورت گرفته که باید آن‌ها را پاسداشت و با تلاش برای ثبت جهانی خط آهن سراسری ایران، این خط آهن را که پیچیدگی‌های فنی، مهندسی و اقلیمی زیبایی دارد به جهانیان بشناسانیم.

رسولی تاکید کرد: برای بهتر دیده شدن این میراث ملی باید همگی برای زیباسازی و بهسازی محیط اطراف خطوط ریلی و ایستگاه‌های راه‌آهن تلاش کنیم که البته این امر در سایه تلاش کارکنان با انگیزه و باعلاقه راه‌آهن، در حال انجام است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی موزه ریلی، اقدام مؤثر دیگری برای شناساندن تاریخ راه‌آهن و کشور به مردم است که تاکنون موزه ریلی در چند شهر از قبیل اندیمشک، مشهد و زاهدان راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: در آینده نزدیک موزه ریلی را در شهر تهران راه‌اندازی خواهیم کرد تا از این طریق بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و اقدامات شرکت راه‌آهن و نقش آن در صنعتی شدن کشور در معرض دید قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ثبت جهانی راه‌آهن ایران به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی به هرچه بیشتر شناخته شدن روند صنعتی سازی ایران و تاریخ صد ساله راه‌آهن به مردم کمک شایانی خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه گفت: آثار فوق‌العاده‌ای در کنار خط راه‌آهن سراسری ایران وجود دارد و علاوه بر ویژگی‌های تاریخی، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار بی‌نظیر و پیچیده است.

محمدحسن طالبیان ادامه داد: کارکنان شرکت راه‌آهن با عشق و علاقه زیادی که نسبت به راه‌آهن دارند اکثر آثار تاریخی گذشته ازجمله لکوموتیو و واگن‌ها و ظروف قدیمی را حفظ کرده‌اند که این امر بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند ارزیابی میدانی بازرسان یونسکو از خط آهن سراسری بسیار اهمیت داشته و لازم است که برای کسب نظر ارزیابان جهانی این میراث در مدت باقی‌مانده با هماهنگی‌های بیشتری آراسته و آمادگی‌های لازم برای ثبت انجام شود.

وی همچنین از آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای کمک به راه‌آهن برای فعال کردن بخش گردشگری ریلی و مرمت آثار تاریخی خبر داد.

لازم به ذکر است ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران که از نمونه‌های بارز صنعتی شدن کشور در تاریخ ۱۰۰ ساله معاصر ایران محسوب می‌شود ۱۳۹۴ کیلومتر طول داشته و از جنوبی‌ترین نقطه ایران در بندر امام آغاز و تا شمالی‌ترین آن در بندر ترکمن خاتمه می‌یابد. این خط از نظر تکنیک، ویژگی‌های فنی و اقلیم منحصربه‌فرد است به‌طوری‌که پس عبور از ۸ اقلیم مختلف باعث پیوند بین قومیت‌های متفاوت می‌شود، همچنین در اطراف این خط آهن آثار تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد.

روند ثبت خط آهن سراسری ایران از سال ۹۴ آغاز شد و این میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و پس از آن تلاش‌ها تا امروز برای ثبت جهانی آن ادامه دارد. تاکنون ۳ خط آهن در دنیا به ثبت جهانی رسیده که طولانی‌ترین آن‌ها ۱۲۰ کیلومتر بوده است.

گفتنی است جلسه هماهنگی ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران هفته گذشته با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون سازمان میراث فرهنگی و نماینده ایران در یونسکو برگزار شد.

 

مطالب رپورتاژ