رشد 8 درصدی بارگیری در راه‌آهن یزد

اختصاصی صنعت حمل و نقل

مدیر کل راه‌آهن منطقه یزد در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل از رشد 8 درصدی بارگیری بار صادراتی توسط ناوگان ریلی آن منطقه خبر داد.

مدیرکل راه‌آهن منطقه یزد با اعلام این خبر افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 14 میلیون و 956 هزار تن مواد معدنی، کنسانتره و گُندله از مبادی سنگ آهن مرکزی ایران، گُندله سازی اردکان و معدن چادرملو توسط 194 هزار و 166واگن به مقاصد فولاد اصفهان، فولاد خوزستان و قسمتی نیز برای صادرات به بندرعباس بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 8.84 درصد رشد داشته است.

سیدمصطفی داوودی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 میلیون و 83 هزار تن مواد معدنی، کنسانتره و دیگر محموله‌ها در این اداره کل تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد یافته است.

وی اظهار داشت: در حالی که کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی است، تاکنون چهار میلیون و 127هزار تن محموله از قبیل سنگ آهن، کنسانتره، گندم، رول فلزی و دیگر اقلام در این اداره کل تخلیه شده که امید می‌رود تا پایان بهمن و اسفندماه روند رو به رشدی نیز داشته باشد.

به گفته داوودی، عملکرد این مجموعه همچنین در تن کیلومتربار خالص حمل شده با مقدار 6 میلیارد و 36 میلیون و در تن کیلومتر مبدا-مقصد با مقدار هفت میلیارد و 998 میلیون، به ترتیب 23.09 و 8.14 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به وجود سه هزار و 500 واحد صنعتی در یزد، ابراز امیدواری کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعتی استان یزد تاثیر بیشتری بر چرخه اقتصادی کشور داشته باشد.

داوودی تصریح کرد: با وجود اینکه تنها هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در این استان قرار دارد اما بیش از 30 درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهره‌وری این بخش به نسبت دیگر نواحی مربوط به این منطقه است.

راه‌آهن یزد با 42 ایستگاه زیرنظر اداره کل راه‌آهن منطقه یزد به دلیل انطباق مرکز ثقل راه‌آهن بر مرکز جغرافیایی کشور، پرترافیک‌ترین منطقه ریلی کشور است به‌طوری‌که در هر شبانه‌روز 120 رام قطار از این محدوده تردد می‌کند که 30 مورد آن مسافربری است.

هم‌اکنون 42 ایستگاه زیر نظر این اداره کل راه‌آهن منطقه یزد قرار دارد و مهم‌ترین ایستگاه‌های استان شامل نایین، میبد، اردکان، یزد و بافق است.

مطالب رپورتاژ