روز جهانی دریانورد۷/ رییس‌ دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی:کاهش فشار اقتصادی ناشی از تحریم با فعالیت شناورهای فیدری

رییس‌ دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با بیان اینکه چه در حوزه دریانوردی و چه در حوزه دریایی ظرفیت های بسیار بالایی داریم، گفت: کشور ما مختصات دریایی مناسبی دارد و از ظرفیت بسیار مطلوبی در بخش نیروی انسانی برخوردار است.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل‌و‌نقل، سیامک سید‌مرندی درمورد مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات مربوط به دریانوردان، اظهار کرد: دریانوردان را باید به دریانوردان سنتی و آن‌هایی که مدارک مربوطه را کسب کرده‌اند تقسیم‌بندی کنیم، حال در ‌صورتی که این پیش فرض را مدنظر قرار دهیم باید تأکید کرد عمده نگرانی‌ها دراین حوزه مربوط به دریانوردان سنتی است که روی شناورهای سنتی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: متاسفانه سن شناورهایی که دریانوردان سنتی روی آنها مشغول به فعالیت هستند بالا بوده وبحثی را که در مورد جایگزینی شناورهای جدید داریم این است که شاید دریانوردان سنتی قابلیت تطبیق با شناورهای جدید را نداشته باشند که در این زمینه مقوله آموزش از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است و در عین حال باید تصمیمات وفعالیت‌ها به گونه‌ای پیش برود که با جایگزینی شناورهای مناسب دریانوردان سنتی کمترین آسیب را ببینند.

به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی، مرندی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نگرانی‌ها درحوزه دریانوردان مربوط به مباحث حمایتی است، عنوان کرد: باید چالش‌های موجود در زمینه مالیات‌ها حل شود تا با افزایش حمایت‌ها، شرایط بهبود یابد؛ آنچه باید به صورت کلان مورد توجه واقع شود ایجاد شرایط مناسب در حوزه حمل‌و‌نقل است که تبعات مفید آن نیز در نهایت دریانوردان را نیز شامل می‌شود.

رییس‌ دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در ادامه به شرایط معیشتی دریانوردان اشاره کرد و در مورد پیشنهادها و راهکارهای لازم به منظور بهبود وضعیت این قشر، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که دریا، معیشت دریانوردان است و در حال حاضر نیز اقدامات متفاوتی در حال انجام است تا فشارهای وارده به ویژه در بخش اقتصادی به دریانوردان کاهش یابد.

 مرندی با اشاره به اینکه در بخش شناورهای فیدری در دوران تحریم، فعالیت های ارزنده ای صورت گرفت و باری از دوش اقتصاد کشور برداشته شد، اظهار کرد: به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی ها حوزه دریایی کشور با محدودیت های مختلفی روبرو شد و برای شناورهای بزرگ مشلات عدیده ای به وجود آمد که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می داد، اما باید بدانیم که در بخش شناورهای فیدری به خوبی توانستیم فعالیت های را در حوزه دریایی پیش ببریم و اینگونه فشارهای اقتصادی را در بخش حمل و نقل دریایی کاهش دهیم.

وی در ادامه به ظرفیت های بالای کشور در حوزه دریایی و نیروی انسانی اشاره و تاکید کرد: باید دریانوردان متخصص و آموزش دیده ایرانی را به تدریج جایگزین نیروهای خارجی کنیم.

رییس‌ دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به اینکه حتما نیازمند آن نیستیم که کشتی تولید کنیم، بیان کرد: باید به قوانین داخلی توجه و آن‌ها را رعایت کرده و از آن تبعیت کنیم وبتوانیم از نیروی داخلی خود به جای نیروی خارجی در بخش های مختلف و به ویژه درحوزه دریانوردی بهره‌مند شویم و به شرایطی دست یابیم که بتوانیم با تربیت نیروی دریایی متخصص، روزی به صادرات در حوزه دریانوردان ایرانی فکر کنیم و آن را محقق سازیم.

مطالب رپورتاژ