روز جهانی دریانورد۸/ مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران مطرح کرد: دریانوردان؛ سرمایه اصلی صنعت دریانوردی و کشتیرانی

کاپیتان شهرام فرحبد مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران سازمان بنادر و دریانوردی

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ضمن تشریح تمایزهای شغل دریانوردی با سایر مشاغل، تاکید کرد: دریانوردان؛ سرمایه اصلی صنعت دریانوردی و کشتیرانی کشور هستند.

به گزارش سایت خبری صنعت حمل و نقل، کاپیتان شهرام فرحبد در مورد چالش های حوزه دریانوردی، اظهار کرد: شرایط خاص و سخت کار در دریا، دور بودن از اجتماع و خانواده، عدم دسترسی به امکانات مدنی و اجتماعی وهمچنین نیاز به مدیریت مشکلات شخصی و خانوادگی از راه دور، از وجوه تمایز اصلی این حرفه با دیگر مشاغل است.

وی ادامه داد: بنابراین خصوصیات و توانایی های فردی در کنار شرایط فرهنگی و خانوادگی و نیز قوانین مناسب و متناسب در جهت حمایت از دریانوردان و خانواده های آن ها از چالش های مهم حوزه دریانوردی است، از دیگرچالش های باید به مشکلات و محدودیت های ناشی از تحریم اشاره کرد و گفت که علی رغم کنوانسیون ها و قوانین بین المللی موجود مبنی بر عدم اعمال تمایز بر حق و حقوق دریانوردان بر مبنای ملیت یا مذهب، متاسفانه شاهد اعمال محدودیت در حوزهShore Leave  یا رفتن به خشکی در بنادر دیگر کشورها هستیم و این نوع محدودیت ها باعث شده که امکان کار برای نیروی مازاد در این حوزه در ناوگان دیگر کشورها غیرممکن باشد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در پاسخ به اینکه چه پیشنهاداتى برای بهبود وضعیت شغلی و معیشتی دریانوردان دارید؟ عنوان کرد: از آنجا که نوع استخدام دریانوردان در شرکت های کشتیرانی به قرارداد مدت معین تغییر یافته، بنابراین به منظور پشتیبانی از  دریانوردان و خانواده آنها نیاز است، صندوق های حمایتی با کمک وزارت کار تشکیل شود و با مشارکت شرکت های بهره مند از خدمات دریانوردان سیاست های حمایتی را تدوین و اجرایی کنند.

به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی، کاپیتان فرحبد افزود: به دلیل شرایط شغلی، دریانوردان به مرور زمان از جامعه منزوی می شوند که این امر باعث بروز مشکلات خانوادگی خواهد شد و یکی از راهکارهای کم کردن اثرات آن برگزاری اجتماعات دریایی مانند مسابقات و اجتماعات ورزشی و علمی و فرهنگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه دریانوردان سرمایه های اصلی صنعت دریانوردی و کشتیرانی هستند، اظهار کرد: روز جهانی دریانوردی و به طور خاص، روز جهانی دریانورد، فرصتی است تا زحمات، تلاش ها و نقش ارزشمند این همکاران عزیز را در گردش چرخ های اقتصادی کشور پاس بداریم.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: توجه به حرفه دریانوردی و منابع انسانی این صنعت همواره مورد توجه شرکت ملی نفتکش با بیش از ۶۵ سال حضور موثر در صحنه کشتیرانی ملی و بین المللی بوده است و استفاده از پتانسیل داخلی و ارتقاء دانش و مهارت دریانوردی کشور همیشه در صدر توجهات و برنامه ریزی های این شرکت قرار گرفته است که از جمله آن، برنامه ریزی این شرکت برای دانشجویانی است که نیاز به دوره کارورزی روی کشتی برای تکمیل تحصیلات خود دارند.

کاپیتان فرحبد در مورد اینکه چه اقداماتی باید به منظور جذب حداکثری جوانان به شغل دریانوردی مدنظر قرار گیرد؟ گفت: خوشبختانه در حال حاضر پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد و تنها موضوع مهم در این قسمت جذب جوانان مستعد و علاقه مند است که می توان با برنامه ریزی مناسب توسط نهادهای ذیربط، جوانان عزیز کشور را با ابعاد و واقعیت های این حرفه مقدس بیشتر آشنا کرد تا با شناخت بهتر در این عرصه فعالیت کنند.

وی با اشاره بر اینکه دریانوردان سرمایه اصلی صنعت دریانوردی و کشتیرانی هستند، گفت: باید پشتیبانی و حمایت لازم از دریانوردان و خانواده آن ها بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار گیرد.

مطالب رپورتاژ