رونق ٢٧ درصدی عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری ٦٦٩ هزار و ٨٤٧ TEU کانتینر و رشد ٢٧ درصدی حجم این عملیات در پیشرفته‌ترین بندرکانتیتری کشور طی چهار ماهه سال جاری، خبر داد.


ابراهیم ایدنی
ابراهیم ایدنی

‌ابراهیم ایدنی با اعلام این مطلب که بزرگترین بندر تجاری ایران طی چهار ماهه سال جاری میزبان بالغ بر هزار و ٣٧٦ فروند شناور با تناژهای مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش هشت درصدی داشته که از کل شناور ورودی به بندر شهید رجایی، هزار و ٩٧فروند بالای هزار تن وزن داشته است.

وي ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از فروردین تا ابتدای مرداد ماه سال 1395 اظهار داشت: طی مدت یاد شده، در مجموع ٢٦میلیون و ٦٢١ هزار و ٨١٥تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که افزایش ٣٢ درصدی طی این مدت به ثبت رسید. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: از این حجم عملیات بندری، ١٦ میلیون و ٨٢٤ هزار و ٢٣٦ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ٩ میلیون و ٧٩٧ هزار و ٥٧٩ تن اختصاص به مواد نفتی دارد که به ترتیب ٣٤ و ٢٨ درصد افزایش داشته است.

 

صادرات ٣میلیون تن فرآورده نفتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ٦٢ درصدی صادرات مواد نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ٣ میلیون و ٢٨ هزار و ٩٢٧تن مواد نفتی از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد. به گفته ایدنی، یک میلیون و ٢٧٨هزار و ٦٥٠ تن مواد نفتی طی این مدت از طریق این بندر به داخل کشور وارد و ٤١ هزار و ٦٤١ تن از این گونه کالاها نیز ترانزیت شده است. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان کرد: همچنین کابوتاژ ٥ میلیون و ٤٤٨ هزار و ٣٦١ تن کالای نفتی در این بندر نیز به انجام رسید.

 

افزایش ٧٠ درصدی صادرات و رشد ٧درصدی تزانزیت

این مقام مسئول همچنین حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بزرگترین بندر تجاری کشور طی چهار ماه نخست سال جاری را یک میلیون و ٤٩٢ هزار و ٣٦١ تن اعلام کرد و افزود: در این بخش، رشد ٧ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.  

 

ایدنی حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ١١ میلیون و ٤٠٣ هزار و ٤١١ تن اعلام کرد که ٧٠ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. وی افزود: طی همین مدت، همچنین ٢ میلیون و ٩١٦ هزار و ٣٧ تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد کشور شد که کاهش ١٥ درصدی را نشان می دهد.

 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در پایان از کابوتاژ ٥٤ هزار و ٥٨٥ تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ترانشیپ ٥٢٥ هزار و ٧٥٩ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر انجام شد.

مطالب رپورتاژ