رکود سنگین صنعت هتلداری در فصل رونق

صنعت­ هتل­داري­ در­ایران­همواره با فراز و نشیب­های گوناگونی روبرو بوده است.درواقع تفاوت­هاي چشمگير صنایع مرتبط با هتل­داری کشورمان با کشورهای توسعه یافته آثار منفی مختلفی بر میزان درآمدزایی هتل­داران ایرانی نسبت سرمایه­گذاری آنها در این صنعت داشته است. درآمد هتل درايران وابستگی زيادي بر درآمد حاصل از فروش اتاق داشته و اين خود باعث مي‌شود كه تعيين نرخ و نوسان قیمتی هتل­ها در فصول مختلف، مشکلات گسترده­ای را برای نهادهای نظارتی و هتل­داران ایجاد کند.اما سوال مهم اینجاست که آیا میزان سرمایه­گذاری از سوی یک سرمایه­گذار با بازگشت اصل وسود این سرمایه در مدتی خاص متناسب است؟ درواقع اگر نرخ اتاق در هتل­های کشورمان به طور واقعي تعيين نشود وتناسب منطقي با حجم سرمايه‌گذاري و خدماتي كه ارایه مي‌شود برقرار نباشد، به تدريج شاهد پايين آمدن سطح كيفي خدمات درهتل‌ها وافزایش فاصله كيفيت خدمات درهتل­هاي كشور با ساير نقاط دنيا خواهیم بود.

اگر نگاهي مختصر به آمارهتل­هاي موجود ایران درسال­هاي اخير داشته باشيم متوجه خواهیم شد كه تعداد هتل­ها درایران رشد قابل توجهي نداشته است و دررابطه با این موضوع کشورمان نسبت به ساير كشورهای دنیا بسيار عقب مانده است.بر اساس سند چشم­انداز 1404، ایران قرار است میزبان 20 میلیون گردشگرباشد تا با استفاده از درآمدهای چشمگیر ارزی این صنعت، چرخ اقتصاد و همچنین تقاضای کار جوانان و متخصصان را پاسخ دهد اما به راستی صنعت هتل­داری یا همان مراکز اقامتی کشور در شرایط کنونی در وضعیت مناسبی به سر می­برند؟ آیا سرمایه­گذاری در صنعت هتل­داری ایران برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی دارد؟ به منظور پاسخ به این سوال­ها وچندین ابهام دیگردر صنعت هتل­داری ایران با دوتن از اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفتگو کرده­ایم تا ازنظرات آنها مطلع شویم.

کمبود 10 هتل 5 ستاره درتهران

مسعود شیرین کلام دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر سطح زندگی بسیاری از ایرانی ها به لحاظ مالی تقلیل یافته است گفت:اگر گردشگران خارجی را از لیست مسافران هتل­های ایرانی حذف کنیم به جرات می­ توان گفت که درصد بسیار پایینی از مردم کشور درسفرهای بین شهری برای اقامت در یک شهر به هتل می­روند.

ادمه این مطلب را می توانید در شماره 357 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.

مطالب رپورتاژ