هواپیماهای فرانسوی

زمان تحویل هواپیماهای فرانسوی باز هم به تعویق افتاد

هواپیماهای فرانسوی
هواپیماهای فرانسوی

هواپیمای جمهوری اسلامی ایران«هما»در تفاهم نامه‌ای که در بهمن ۹۴ با ایرباس امضا کرد، تعداد ۱۶ فروند از هواپیمای ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰  را برای به‌کارگیری سفارش داده بود. بر این اساس، مطابق وعده شرکت ایرباس، قرار بود بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۱ ماه مانده تا پایان سال میلادی) به ایران تحویل داده شود اما اکنون نه تنها که این تعداد بنا بر درخواست ایران به ۱۱۲ فروند کاهش پیدا کرده و بلکه زمان تحویل آن نیز هر بار بنا به دلایلی به تعویق افتاد.

وزارت خزانه ‌داری آمریکا گفته است که مجوزهای صادر شده برای شرکت‌های بوئینگ و ایرباس دربرگیرنده شرایط سختگیرانه‌ای برای اطمینان از اینکه هواپیماهای فروخته شده به ایران تنها مصارف تجاری خواهند داشت و نمی‌تواند به یک تشکیلات مشخص فروخته یا انتقال داده شود.

همچنین هواپیمای ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ روز جمعه نخستین آزمون پروازی خود را در فرانسه انجام داد. جدیدترین هواپیمای تولید شده توسط ایرباس با نام A ۳۵۰-۱۰۰۰ نخستین آزمون پروازی خود را در مقر این شرکت در تولوز فرانسه انجام داد. ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ در دسته‌بندی هواپیماهای پهن پیکر و دوربرد است. پرواز جدیدترین ایرباس که ایران ایر آن را سفارش داده است به کمک دو موتور خود قادر است تا مسیری به طول ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را بدون توقف با سرعت متوسط ۹۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند.

طول بدنه این ایرباس ۷۳. ۷۸ متر، عرض بدنه ۵. ۹۶، ارتفاع از دم تا زمین ۱۷. ۰۸ متر و فاصله دو سر بال آن ۶۴. ۷۵ متر است. گفته می‌شود که این هواپیما قادر است بسته به نوع چیدمان صندلی‌ها از ۳۶۶ تا ۴۴۰ مسافر را با خود حمل کند و همچنین حداکثر وزن برخاست آن از زمین ۳۰۸ تن است. بنا بر گفته‌های شرکت هواپیماسازی ایرباس، ۱۹۵ فروند ایرباس ۳۵۰-۱۰۰۰ سفارش داده شده و این هواپیما از سال ۲۰۱۷ وارد خدمت خواهد شد.

مطالب رپورتاژ