ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای اقشار هدف وزارت کار در سه سال

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در طرح اقدام ملی مسکن در مرحله اول ۲۶۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند، گفت: وزارت راه وشهرسازی با همکاری سایر وزارتخانه‌ها زمینه خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه را فراهم می‌کند.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به امضای وی و همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید، گفت: امضای این تفاهم‌نامه گام مهم و موثری در خانه دار کردن اقشار کارگر، بازنشسته و مستمری بگیر به شمار می‌رود که امیدواریم تداوم پیدا کند.

همکاری دو وزارتخانه در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

وزیر راه و شهرسای با اشاره به اینکه همکاری دو وزارتخانه در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال محقق می شود، افزود: واجدان شرایط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و معرفی خواهند شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن اقدامی فراگیر است، توضیح داد: تفاهم‌نامه‌هایی که در حال انعقاد است و یا پیش‌تر با سایر وزارتخانه ها به امضا رسیده است، بدین منظور است تا همه دستگاه‌های مرتبط با امر مسکن، فعالیت خود را در زمینه خانه دار کردن اقشار هدف خود آغاز کنند.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های احداث مسکن اقشار هدف برای تسریع و تسهیل در خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه است که در قانون اساسی دولت به صراحت وظیفه تسهیل در خانه دار کردن مردم را برعهده دارد.

ثبت نام ۲۶۰ هزار نفر در مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن

اسلامی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن در آذرماه بنابر وعده هایی که داده شد مرحله نخست آن به پایان رسید، خاطرنشان کرد:‌ با اتمام مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی در مجموع ۲۶۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه لیست ثبت نام پالایش می شود و افرادی که واجد شرایط نیستند، از لیست ثبت‌نام شدگان حذف خواهند شد، خاطرنشان کرد:‌ طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های مختلف جامعه را هدف قرار داده و برای تامین مسکن آن‌ها زمینه‌سازی کرده‌ است. دهک یک تا سه از طریق سازمان‌های حمایتی خانه‌دار می‌شوند و دهک‌های چهار تا هفت از طریق واگذاری اراضی به صورت فردی و گروهی و یا معرفی به پروژه‌های در حال ساخت طی امسال و سال آتی صاحب مسکن می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌ طرح اقدام ملی مسکن در اراضی به متقاضیان واگذار می‌شود که واجد زیرساخت‌های لازم هستند و در بافت شهری قرار دارند.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین همراهی بانک‌ها را در تامین منابع مالی تولید مسکن ارزشمند خواند و گفت:‌ در تفاهمنامه‌ همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بانک رفاه، بانک توسعه تعاون و صندوق بازنشستگی و بانک مرکزی از سرجمع تسهیلاتی که به مسکن اختصاص یافته است، همکاری مناسبی داشتند و منابع مورد نیاز تحقق طرح فراهم شده است.

تعیین تکالیف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در اجرای طرح اقدام ملی

اسلامی رونق اشتغال و تولید را از دیگر اهداف طرح اقدام ملی مسکن برشمرد و تاکید کرد:‌ از مجریان ذی‌صلاح برای اجرای این پروژه‌ها دعوت به همکاری می‌شود و همچنین تکالیف سازمان‌های نظامات مهندسی لحاظ خواهد شد تا آنها به عنوان ظرفیتی که وظیفه کنترل ساختمان و رعایت الزامات آن را دارند، در طرح اقدام ملی مسکن وظایف خود را ایفا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بنیاد مسکن در شهرهای کوچک و روستاها سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی را احداث می‌کند، اظهار امیدواری کرد: مجموعه فعالیت‌هایی که امروز در دست اجراست به افرادی که فاقد مسکن هستد، کمک کند تا دغدغه آن‌ها از منظر سرپناه برطرف شود.

اسلامی در پایان تصریح کرد: امیدواریم شاهد باشیم تا مسکن از سوداگری و وضعیت کنونی خارج شود.

مطالب رپورتاژ