ساماندهی و شناسایی شناورهای فاقد هویت برای گشت های تفریحی در هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام کرد: تاکنون بیش از یک هشتم قرن خدمات مسافری دریایی در قالب یک طرح سازماندهی شده به هموطنان انجام شده است.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، “اله مراد عفیفی پور” در نخستین نشست استانی چهاردهمین طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۹ به میزبانی بندر شهید رجایی اظهار داشت: موفقیت همیشگی طرح نوروزی در گرو همدلی، هم افزایی و همراهی اعضای کمیته حمل و نقل دریایی ستاد تسهیل سفرهای نوروزی استان بوده است.

وی با تبیین تاثیرات مثبت فرهنگسازی صورت گرفته برای سفرهای ایمن دریایی، افزود: خوشبختانه طی ۹ماه نخست امسال نیز شاهد افزایش ۷درصدی تقاضای سفر و عملکرد ترابری دریایی مسافران در هرمزگان به عنوان کانون اصلی گردشگری دریایی کشور بودیم.

عفیفی پور با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته از سوی استاندار مبنی بر میزبانی استان هرمزگان از ۱۰ میلیون گردشگر گفت: باید تلاش کنیم که بخش عمده این سفرها که از پایانه های دریایی به مقصد جزایر انجام می شود، از مبادی، مسیرها و شناورهای مجاز صورت گیرد و دریابانی از تردد شناورهای غیرمجاز در شرایط نامساعد جوی جلوگیری کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بر لزوم تعامل بیشتر مناطق آزاد کیش و قشم در بنادر تحت مالکیت این دو سازمان تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد بنادری همچون پل و لافت در مسیر دریایی قشم و چارک و آفتاب در مسیر دریایی کیش با توجه به مباحث مالکیتی به تجهیزاتی همچون شناور یدک کش،  خودروی آتش نشانی، و جرثقیل مجهز شوند و مناطق آزاد و بخش خصوصی با تدوین یک برنامه نظام مند و سازوکار دقیق، پاسخگوی نیازهای مسافران دریایی باشند.

وی آموزش رایگان برای خدمه شناورهای حمل خودرو(لندینگ کرافت) و مهمانداران شناورهای مسافری را امری مهم و اجتناب ناپذیر برشمرد و بر لزوم برگزاری باقی مانده دوره های آموزشی تا قبل از تعطیلات بهمن ماه تأکید کرد.

رییس ستاد تسهیل سفرهای دریایی استان هرمزگان الحاق آمبولانس های دریایی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی به ناوگان امدادی دریایی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: تسریع در انجام تشریفات قانونی ثبت این شناورها و پیوستن سه فروند آمبولانس دریایی به چرخه خدمات از جمله مصوبات مهم این نشست است.

عفیفی پور با اشاره به انجام رزمایش ایمنی سفرهای دریایی با هدف آگاهی بیشتر تمامی دستگاه های خدمات رسان در مواجهه با حوادث احتمالی، اظهار داشت: علاوه بر رزمایش های دوره ای، دو مورد رزمایش غیرمترقبه و بدون اطلاع قبلی نیز در آب های استان انجام شد که خوشبختانه ارزیابی های صورت گرفته، نتایج قابل قبولی در رابطه با آمادگی نیروها وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزاری اردوهای راهیان نور دریایی را جمله برنامه های ارزشمند برشمرد و با اشاره به لزوم استمرار چنین برنامه های فرهنگی از آمادگی مجموعه بنادر و دریانوردی برای استفاده از بنادر تحت مالکیت جهت پشتیبانی از این رویداد خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه چنین برنامه ای با اقبال فراوانی از سوی مردم روبرو شده، ضرورت دارد برای ترابری شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور خلیج فارس حتما ضوابط و مقررات دریایی رعایت شود و شناورهای دارای شناسنامه ثبتی، ایمن و استاندارد برای جابجایی مردم مورد استفاده قرار گیرند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، ساماندهی و شناسایی شناورهای فاقد هویت برای گشت های تفریحی دریایی نیز به عنوان یک ضرورت جدی، مطرح است و این امر مهم باید با اقدام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری به نحو شایسته ای انجام شود.

عفیفی پور استقبال چشمگیر گردشگران برای بازدید از جاذبه های دیدنی جزیره هرمز را از جمله اتفاقات مهم سال های اخیر در حوزه گردشگری دریایی برشمرد و افزود: انتظار می رود با هماهنگی بین مدیران بنادر شهید حقانی، ذاکری قشم با بخشداری هرمز برنامه ای مدون برای خدمات رسانی به مسافران دریایی تهیه شود تا مردم از سفرهای ایمن لذت برده و لحظات خاطره انگیزی را در کنار خانواده خود در جزیره رنگین کمانی خلیج فارس سپری نموده و در مسیر بازگشت، شناورها طبق یک برنامه زمانبندی مشخص جزیره را ترک کنند.

وی بر لزوم ایجاد دفتر هواشناسی دریایی پی.ام.او (PMO) در بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری تأکید کرد و گفت: بکارگیری ظرفیت نیروهای مردمی در عملیات جستجو و نجات دریایی در قالب “همیار ناجی” و “همیار ایمنی” در مرکز استان و جزیره قشم موفقیت های خوبی به دنبال داشته و می توان از این الگو، برای پاسخگویی به نیازهای مناطق شرقی هرمزگان و سواحل مکران نیز بهره گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان گفت: علاوه بر تعطیلات نوروزی که به عنوان روزهای اوج سفرهای دریایی محسوب می شود، بنادر مسافری و ناوگان دریایی باید تمهیدات لازم برای تعطیلات بهمن نیز بیندیشند و از آمادگی کامل برخوردار باشند.

شایان ذکر است، در ابتدای این نشست “اسماعیل مکی زاده” معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به ارایه گزارشی از کارنامه طرح تسهیل سفرهای دریایی پرداخت و اقدامات صورت گرفته در راستای آمادگی بنادر و ناوگان دریایی برای نوروز ۹۹ را نیز تشریح کرد.

مطالب رپورتاژ