سامانه جامع گمرکی ابزاری برای شفاف سازی اقتصاد

دکتر الهام امین زاده دستیارارشد رئیس جمهور دستیار ارشد رئیس جمهور در بازدید از سامانه جامع گمرکی آن را ابزاری برای دستیابی به اقتصاد سالم و شفاف و مبارزه با رانت و فساد بر شمرد و در ادامه از این سامانه به عنوان نمادی از حقوق شهروندی یاد کرد.

وی در ادامه گفت امروز با دیدن این سامانه برای من مشخص شد که تاریکی برای مجرمان و متخلفان بسیار جذاب است و و سامانه گمرک توانسته این تاریکی را برای همه شهروندان ، آنلاین، روشن و شفاف کند وفضای امنی که قبلا برای مجرمان و متخلفان  بوده،از بین ببرد. او درتشریح اثرات فضای ایجاد شده برای مجرمان با وجود این سامانه گفت:در فضای جدید کسی نمی تواند وارداتی داشته باشد که تولیدات داخلی را تهدید کرده و به سودهای کلان دست پیدا کند و علاوه بر آن حقوق گمرکی هم پرداخت نکند در حالی که به نظرمن  این موضوعات چالش های همیشگی این حوزه بوده، اما هم اکنون در بسیاری از استانها با به کار گیری سامانه جامع گمرکی کار برای مجرمان سخت و غیرممکن شده است.

دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در توضیح اثرات این سامانه بر حقوق شهروندی گفت:این شفاف سازی برای شهروندان از آن جهت موثر است.که وقتی حقوق گمرکی پرداخت می شود به نوعی به خزانه ملی افروده شده و خدمت رسانی به مردم تسهیل و تسریع خواهد شد. از طرفی دیگراز آنجایی که ما نه وارد کننده بلکه مصرف کننده هستیم با کالاهایی مواجه نخواهیم شد که ممنوعیت وارداتی دارند چرا که گمرک در این مورد پیشگیری های لازم را می کند. امین زاده در خصوص واردات به مشکلاتی در این زمینه اشاره کرد و گفت:ما باید در واردات برخی کالاها ممنوعیت هایی داشته باشیم که حقوق کارگر ایرانی هم رعایت شده و او هم بتواند اشتغالش را داشته باشد. که البته این مسئله  در مسئولیت و وظایف گمرک نیست و وزارت صنعت معدن و تجارت باید در این زمینه تصمیم گیری کرده و ممنوعیت ها را به گمرک اعلام کند. او ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند نباید کالایی به کشور وارد شود که در داخل تولید می شود.

 

مطالب رپورتاژ