ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل ایجاد می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم روز ملی ایمنی حمل‌ونقل از ایجاد ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل خبر داد و گفت: این ستاد رسیدگی و ارزیابی دقیق سوانح و کمک به ارتقای کیفیت زیرساخت و ضوابط باقابلیت بازدارندگی را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در همایش روز ملی ایمنی حمل‌ونقل که در تالار وحدت برگزار شد اظهار داشت: اعضای هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران راه‌ها، با اعتقاد ویژه موضوع ایمنی حمل‌ونقل را در دستور کار دارند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رعایت الزامات ایمنی و ایمنی حمل‌ونقل یک جلوه از توسعه‌یافتگی و تمدن است، تأکید کرد: باید ایمنی در فکر و رفتار مردم جامعه گسترش یابد و نسل‌ها یکی پس از دیگری از یکدیگر پیشی بگیرند.

اسلامی یادآور شد: کشور ما در یک برهه تاریخی قرار دارد که فرهنگ‌سازی و معرفی نمادها، آثار موفق بیش از هر چیز باید موردتوجه قرار گیرد.

وی در ادامه به وقوع برف و کولاک 29 اسفند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ساعت 2 بامداد طی تماسی با مقامات ارتش جمهوری اسلامی ایران، درخواست کردم تا برای به نجات جان مردم گرفتار در برف و کولاک در جاده چهل دختر چند نفربر اعزام کنند. زیرا هیچ ماشین‌آلاتی قادر به انجام عملیات نجات نبود.

اسلامی افزود: فرهنگ تبعیت و رعایت انضباط نیازمند توجه بیشتر است و این مسئله در حوزه ایمنی راه از تمام طراحی، نگهداری، باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش قابل‌توجه عامل انسانی در تلفات ناشی از حوادث رانندگی، اظهار داشت: درصورتی‌که عامل انسانی از ضوابط و قوانین رانندگی به‌طور کامل تبعیت کنند، حجم زیادی از حوادث کاهش خواهد یافت. البته چنین موفقیتی در جهان به دلیل سرمایه‌گذاری و تمرکز در حوزه آموزش و ارتقای فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند توجه ویژه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مهارت رانندگان این ناوگان هستیم.  به‌طوری‌که رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز همانند خلبانان هواپیماها دوره‌های شبیه‌سازی را پشت سر بگذارند.

وی بابیان اینکه یکی از نقاط ایمن‌سازی، آموزش ارتقای کیفیت رانندگی است، گفت: با توجه به مشاهده تصادفات رانندگی در جاده‌های چهار خطه، این‌طور به نظر می‌رسد که علاوه بر جاده‌های دوطرفه، جاده‌های چهار خطه نیز نیازمند توجه ویژه هستند.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری تشکیل و راه‌اندازی ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل (ITSP) خبر داد و گفت: وظیفه این نهاد رسیدگی و ارزیابی دقیق سوانح و کمک به ارتقای کیفیت زیرساخت و ضوابط باقابلیت بازدارندگی است.

 

مطالب رپورتاژ