سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد تومانی در صنعت ریلی کشور

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، رونق تولید، ارتقا بهره‌وری، کاهش وابستگی صنعت حمل‌ونقل ریلی به خارج، خودکفایی و خوداتکایی، ایجاد فضای رقابتی برای تولید داخل،‌ ایجاد بازار صادرات، تنوع‌بخشی به درآمدهای راه‌آهن، توجه به منابع انسانی و کارکنان راه‌آهن را جزو سیاست‌های راه‌آهن در سال ۹۸ عنوان کرد.

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: با تلاش و جدیت در روزهای پایانی سال ۹۷ تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۱۹۴۰ میلیارد تومان برای تولید ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد. این تعداد شامل تولید ۴۰ دستگاه لوکوموتیو، ۶۵۰ دستگاه واگن باری، ۲۴ دستگاه ریل بأس، ۳۰ دستگاه واگن مسافری و بازسازی کامل ۲۳۰ واگن مسافری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: طبق این تفاهم‌نامه ۱۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین شده که شامل ۲۰ درصد آورده متقاضیان، ۱۰۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۴۷۳ میلیارد تومان کمک دولت می‌شود. نرخ سود این تسهیلات برای ساخت واگن مسافری و ریل بأس ۱۲ درصد و برای تولید لوکوموتیو و واگن باری ۱۳ درصد است و مابه‌التفاوت این نرخ سود توسط دولت تأمین خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با تولیدکنندگان این تفاهم‌نامه بیان داشت: در آن جلسه ضمن دریافت نقطه نظرات تولیدکنندگان داخلی تأکید شد که بعد از تعطیلات نوروز حتی یک‌لحظه نیز نباید در راستای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه از دست برود.

رسولی با بیان اینکه «ایران کشوری با زمینه‌های منحصربه‌فرد برای کاهش وابستگی است» گفت: باهدف دستیابی به خودکفایی، خوداتکایی و تأکید بر اقتصادی بودن تولید، رونق بازار تولید صنایع ریلی، تمرکز بر نقاط قوت و ایجاد فضای صادرات در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای برای آن‌ها در اولویت قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی حمل‌ونقل ریلی را دارای ظرفیت‌های بزرگی برای کاهش وابستگی به بودجه و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی دانست و گفت: فعال‌سازی این ظرفیت‌ها مستلزم تسهیل و روان‌سازی قوانین و مقررات و تعریف  دقیق بسته‌های حمایتی در جهت ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی است. اگرچه اقدامات خوبی درگذشته انجام‌شده اما نیاز به تقویت دارند.

رسولی افزود: یکی دیگر از سیاست‌های راه‌آهن در سال ۹۸ تنوع بخشیدن به درآمدهای راه‌آهن و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود در حوزه ایستگاهی و اراضی راه‌آهن است.

وی در ادامه به اهمیت بهره‌وری در شرکت راه‌آهن اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به رشد و توسعه نباید به منابع و ظرفیت‌سازی جدید فکر کرد. بلکه باید بررسی کرد چه قدر از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌شود. به‌طور مثال در شبکه، زیرساخت، ناوگان و سایر حوزه‌های راه‌آهن ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که باید عملیاتی شوند.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن تأکید کرد: اگرچه بهره‌وری تابع شرایط مختلفی قرار دارد و ممکن است کاهش داشته باشد، اما دلیل بر کاهش یافتن سرعت و کیفیت در زمانی امکان ارتقا وجود دارد نمی‌شود. بر همین اساس جلسات هیئت‌مدیره و شورای معاونان شرکت راه‌آهن با توجه به وقوع سیل در ابتدای سال در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار و از تمامی فرصت‌ها استفاده شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: از روزهای ابتدایی سال در حال شناسایی موارد تأثیرگذار بر افزایش و کاهش  انگیزه، تعلق‌خاطر و تعلق سازمانی هستیم و اینکه در چه مقاطعی با جابجایی ساده اشتیاق بیشتری برای کارکنان در جایگاه‌های مختلف ایجاد کنیم.

 

مطالب رپورتاژ