صادرات صنایع‌دستی باید تا سال 1404 به 2 میلیارد دلار برسد

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری:

صادرات صنایع‌دستی باید تا سال 1404 به 2 میلیارد دلار برسد

یکی از بهترین ابزار انتقال مفاهیم، هنر است. هنرمند با نگاه تیزبین و ظریفی که دارد، موضوعات و مفاهیمی را که در ذهنش شکل می‌گیرد با استفاده از هنر بیان می‌کند. صنایع دستی از جمله هنرهایی است که علاوه بر انتقال فرهنگ و سنن یک کشور، تبعات اقتصادی نیز در پی دارد.  

علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بهمن ماه گذشته در دومین جشنواره صنایع‌دستی فجر که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره در حوزه صنایع‌دستی گفت: در این جشنواره با دو بخش هنر و اقتصاد روبه‌رو هستیم. صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند به بحث اشتغال کمک کند.

وی افزود: خوشبختانه تولید شغل در صنایع‌دستی و گردشگری با سرمایه اندک و با اعتباری حدود40 تا 50 میلیون تومان برای یک فرد قابل انجام است. در حالی‌که این رقم در صنعت کشور به 8 تا10 برابر می‌رسد. ضمن اینکه شغلی که در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری تولید می‌شود عموما پایدار است.

وی گفت: خوشبختانه در این مدت رشد خوبی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری داشتیم به گونه‌ای که در طرح اشتغال روستایی که 1.5میلیارد دلار از سوی دولت و 1.5میلیارد دلار نیز از سوی بانک‌های عامل به این طرح تخصیص می‌یابد، موفق شدیم دو سهم10درصدی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری اخذ کنیم که رقم بسیار مناسبی است و 2400‌میلیارد تومان از 12هزار‌میلیارد تومان طرح به این دو حوزه اختصاص یافته است که می‌تواند به رشد صنایع‌دستی و گردشگری کمک کند.

مونسان ادامه داد: طرح یاد شده می‌تواند به توسعه این دو حوزه کمک کند. در بودجه سال آینده، خصوصا در بخش اعتبارات هزینه‌ای نیز رشد بسیار قابل‌ملاحظه‌ای داریم بنابراین این تلاش‌ها شروع شده و امیدواریم بتوانیم این سازمان را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی به طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز سازمان میراث‌فرهنگی نقش مهمی دارد و دومین دستگاهی است که در این بخش نقش ایفا می‌کند. بنابر‌این در این زمینه نیز اعتبارات بسیار خوبی تخصیص یافته است و به‌نظر می‌رسد در سال آینده در حوزه اعتبارات نگرانی جدی نخواهیم داشت.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: خوشبختانه 155میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در شش ماهه اول سال داشتیم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شاهد رشد300 ‌میلیون دلاری …

 

ادامه گزارش را می توانید در شماره 362 ماهنامه صنعت حمل و نقل ویژه گردشگری پایدار مطالعه کنید.

مطالب رپورتاژ