مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی

طراحی کارت اعتباری ویژه کالای ایرانی

ویژه کالای ایرانی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست طراحی است.

 

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی :

 

وی درباره آخرین وضعیت کارت های اعتباری شبکه بانکی و اینکه بانک ها از صدور این کارت ها استقبال نکرده اند، گفت: ممکن است بانک ها به دلیل محدودیت منابع، صدور کارت های اعتباری عام (کام) را در اولویت خود نداشته باشند.

وی افزود: ولی در بانک مرکزی در حال بررسی طرحی هستیم که با همکاری و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت اعتباری ویژه کالای ایرانی طراحی کند. اگر کارت اعتباری در شبکه بانکی باشد، باید برای خرید کالای ایرانی اختصاص یابد تا هم به تولید کننده کمک شود و هم نیاز مردم را رفع کند. اگر بتوانیم تولیدکنندگان بیشتری را به سامانه های معتبر که تولیدکنندگان در آن حضور دارند، وصل کنیم، مشکلات حل می شود.
صادقی گفت : این بررسی های بانک مرکزی نتیجه دهد و مورد تصویب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی قرار گیرد، شرایط آن را اعلام می کنیم.

وی درباره تضمینی کارت اعتباری کالای ایرانی گفت : مشکل طرح قبلی این بود که سامانه خرید کالای ایرانی توسط اکثر تولیدکنندگان ایرانی ایجاد نشده بود . در نتیجه فرد می خواست کالای ایرانی بخرد اما سامانه در اختیار نداشت که بتواند درخواست خود را ثبت کند و پول به حساب تولیدکننده واریز شود. یکی از نقاط ضعف ما این است که به جز چند تولیدکننده برتر در حوزه لوازم خانگی، سایر تولیدکنندگان وارد این سامانه نشده اند . ابتدا باید سامانه های مورد نیاز ایجاد شود.

امروز بسیاری از کالاهای ایرانی از نظر کیفیت با کالای خارجی رقابت می کنند . باید منابع بانک ها به تولیدکننده ایرانی داده شود، تا منجر به رونق تولید شود.مبالغ بانک ها هنوز مشخص نشده است ، بر خلاف طرح پیشین خرید کالای ایرانی که از منابع بانک مرکزی بود، این بار از منابع بانک ها این کارت ها صادر می شود.

مطالب رپورتاژ