اقتصاد

عادی سازی روابط بانکی ایران با جهان

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی پس ازشرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت:در فضای جدید پسابرجام، انتظار طبیعی ما ارتقای روابط بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با ایران است.
 

علی طیب نیا در پایان سفر به واشنگتن و شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول طی گزارش کوتاهی از نتایج این سفر، این مطلب را بیان کرد: در این سفر در جلسات رسمی بانک جهانی و صندوق بین المللی که گزارش مالی و عملکرد این دو نهاد عرضه شد شر کت داشتیم. در حاشیه این نشستها نیز با وزرای اقتصاد و دارایی کشورهایی همچون فرانسه، سوئد، نروژ، ایتالیا، ترکیه، چین، هند و هلند در مورد راههای گسترش همکاریهای اقتصادی دوجانبه ملاقات و مذاکره نمودم.

وی در این باره تاکید کرد: خصوصا در ملاقات با وزیران اروپایی به بد عهدی امریکا در عمل به تعهدات برجام اشاره کردم و ضرورت برقراری روابط بانکی را مورد تاکید قرار دادم.


طیب‌نیا در گفتگویی با المانیتور ابراز اطمینان کرد که ایران برنامه اقدام که درباره آن با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به توافق رسیده است را کامل خواهد کرد.

بر اساس گزارش المانیتور، بسیاری از بانک‌های اروپایی بزرگ همچنان نگران نقض تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند. با اینهمه طیب‌نیا عنوان کرد بانک‌های اروپایی در میان بانک‌هایی هستند که ایران با آنها برای فاینانس فروش چند میلیارد دلاری هواپیماهای بوئینگ و ایرباس مذاکره می‌کند و در مجموع ایران برای فراهم کردن اعتبار مورد نیاز برای این توافقات مشکلی ندارد.

مطالب رپورتاژ