عدم تآثیر موج شکن در افزایش رسوب وخشک شدن تالاب انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تأکید بر اینکه موج شکن هیچ تأثیری در افزایش رسوب و کاهش آب ورودی تالاب انزلی نداشته است، گفت: مسئله اطاله (اضافه کردن طول) موج شکن‌های جدید است.

به گزارش سایت ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی توسعه منطقه ای وزارت کشور، مدیران کل استان، معاونت امور هماهنگی عمرانی استانداری، فرمانداران شهرستان ها و فعالین محیط زیست در بندرانزلی برگزار شد با اشاره به جلسه برگزار شده با محوریت احیای تالاب انزلی، اظهار کرد: در این جلسه چندین مصوبه مطرح و موارد مورد نظر به اطلاع معاون اول ریاست جمهوری رسید و مقرر شد تا دستگاه‌های ذیربط نظرات خود و زمان بندی اجرایی را اعلام کنند تا در نهایت جمع بندی و تصمیم نهایی توسط ایشان اتخاذ شود.

وی در ادامه  با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی توسعه منطقه ای وزارت کشور در انزلی، گفت: در این جلسه موارد مورد نظر به اطلاع معاون وزیر کشور رسید و دستگاه‌های ذیربط نظرات خود را اعلام کردند تا جمع بندی نهایی  جلسه اعلام شود.

موج شکن غربی تالاب انزلی یکی از دلایل کاهش آب ورودی و افزایش حجم رسوبات

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به این نکته که عده‌ای معتقدند موج شکن غربی تالاب انزلی یکی از دلایل کاهش آب ورودی و افزایش حجم رسوبات است، اظهار کرد: بحث موج شکن وجود ندارد بلکه مورد اصلی اطاله موج شکن‌های جدید است.

افزایش ظرفیت و ایجاد شرایط ایمن برای کشتیرانی در دریای خزر

آبایی با اشاره به افزایش ظرفیت و ایجاد شرایط ایمن برای کشتیرانی در دریای خزر است، عنوان کرد: در گذشته این بندر به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری دریای خزر مطرح بود و برای اینکه بتوانیم این بندر را به جایگاه قبلی خود بازگردانیم اطاله موج شکن‌های جدید در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

تأثیرات موج شکن بر روی افزایش این رسوب

وی با اشاره به موضوع رسوب و تأثیرات موج شکن بر روی افزایش این رسوب نیز، گفت: در این زمینه شرکت‌های مشاور مجری طرح موج شکن اقدامات و مطالعات مشارکتی با سایر دستگاه‌ها انجام داده‌اند و تأثیرات اعتلای موج شکن‌ها را بر افزایش حجم رسوب تالاب انزلی بررسی کرده اند.

اقدامات اساسی در مورد حجم رسوب‌گذاری

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: بر همین اساس و به دستور وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی کلیه پژوهش‌ها و مطالعات خود را در اختیار پژوهشکده وزارت راه و شهرسازی قرار دهد که خوشبختانه بر اساس اقدامات علمی انجام شده، مطالعات و امکان سنجی هایی که صورت گرفته، اطاله موج شکن‌ها علاوه بر افزایش محدوده تالاب مدنظر قرار گرفته و در خصوص حجم رسوب‌گذاری که از بالا دست وارد شده نیز اقدامات اساسی انجام شده است و ایجاد این موج شکن‌ها هیچ تأثیری در افزایش رسوب گذاری و کم شدن حوزه آبریز تالاب نداشته است.

لایروبی و تخلیه تله‌های رسوبی در تالاب و مسیرهای گردشگری

آبایی همچنین به اقدامات و طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه لایروبی و تخلیه تله‌های رسوبی در تالاب و مسیرهای گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست متولی اصلی احیای تالاب انزلی است و باید اقدامات لازم برای احیا و لایروبی تالاب را انجام دهد که قطعا طرح‌هایی در این زمینه در دستور کار این سازمان قرار داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی کانال انزلی و مسیرهای گردشگری و تخلیه تله‌های رسوب گیر نیز طرح‌هایی دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

مطالب رپورتاژ