فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران: ایران؛ در پیشرفته ترین وضعیت صنعت دریایی قرار دارد

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه نقش تحریم های ظالمانه پس از دفاع مقدس پررنگ تر شده است، گفت: لازمه حفظ شریان دریایی کشور، تجارت دریایی است بدین جهت باید در راستای تامین مایحتاج زندگی مردم و تداوم صادرات به بهترین شکل عمل کنیم.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل دریادار پاسدار تنگسیری در بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با شعار ” توسعه متوازن صنعت دریایی ضامن توسعه پایدار ” که با حضور جمعی از مدیران ارشد ارگان های دریایی و فعالان دریایی و بندری، برگزار شد، اظهار کرد: ما در جغرافیایی زندگی می کنیم که دارای مزایای متعددی است و از وجود دریا در شمال و جنوب کشور برخورداریم؛ ایران در کریدور شمال-جنوب قرار گرفته است و بیش از ۹۰ درصد تجارت کشور از طریق دریا و حمل کالا صورت می گیرد و به همین دلیل نیز ضرورت دارد برای توسعه دریا محو، در زمینه توسعه ناوگان دریایی تلاش کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه نقش تحریم های ظالمانه پس از دفاع مقدس پررنگ تر شده است و لازمه حفظ شریان دریایی، تجارت دریایی در راستای تامین مایحتاج و تداوم صادرات است، گفت: زمانی توسعه دریا محور معنا می یابد که در برنامه ریزی کلان کشور بیشترین توجه به نوار ساحلی باشد چراکه این مسئله می تواند نقش بسزایی در رونق و شکوفایی اقتصاد ایران داشته باشد؛ مدیریت سواحل و محیط زیست در توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم تلقی می شود اما متاسفانه با وجود قوانین محدود کننده در حوزه دریا مواجهیم و در این زمینه می توان به قانون محدودیت قدرت موتورهای دریایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه قایق های تندرو پیشرفت های قابل توجهی داشته است و باید برای مردم شرایط استفاده از شناورهای تندرو فراهم شود، بیان کرد: استعمار ما را از دریا ترسانده است و به دلیل محدودیت های ایجاد شده نتوانسته ایم از دریا به بهترین شکل بهره مند شویم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با بیان اینکه ورود مردم را به دریا با بدنه ضعیف شناورها و موتورهای ضعیف سخت کرده ایم، عنوان کرد: باید از فضای سنتی فاصله بگیریم چراکه کشور در پیشرفته ترین وضعیت صنعت دریایی قرار دارد و در غرب آسیا از شرایط بسیار مطلوبی برخورداریم و باید در صنایع پایین دستی نیز بیش از پیش پیشرفت  و در عین حال در طراحی ها باید به امنیت توجه کنیم.

دریادار پاسدار تنگسیری با تاکید بر اینکه ایران حق استفاده از دریای عمان و خلیج فارس را دارد، خاطرنشان کرد: اگر مردم در دریا حضور داشته باشند امنیت برقرار خواهد شد و به دلایل مختلف باید قوانین دست و پاگیر را کنار بزنیم و شرایط را برای استفاده از شناورهای پیشرفته فراهم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به ایران قوی و پشت سر گذاشتن تحریم های ظالمانه، باید خودمان دست به کار شویم، گفت: در حوزه حمل و نقل و لجستیک دریایی همه افکار متوجه بنادر شهیدرجایی وامام خمینی (ره)می شود درحالی که کشور تنها به دو یا سه بندر وابسته  نیست و ما کشوری با سواحل طولانی هستیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اظهار کرد: پیشنهاد می کنیم از طریق ارگان های دریایی سپاه، ارتش و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی مردم را با قوانین دریایی آشنا کنیم.

وی تاکید کرد:‌ ما در نیروی دریایی سپاه پاسداران همیشه می‌کوشیم امنیت با حضور مردم در دریا حاصل شود در همین راستا بسیج دریایی را طراحی کردیم.

دریادار پاسدار تنگسیری افزود:‌ ۱۷ هزار فروند شناور و قایق در موضوع بسیج دریایی تا کنون نام‌نویسی کرده‌اند، از اینرو طراحی و ساخت ناوهای بالگردان‌بر را انجام دادیم که ۵۵ متر طول دارد و به زودی ناوهای ۶۵ متری را هم افتتاح می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر جلوی چینی‌ها را گرفته‌ایم و هیچ گونه صید  غیرقانونی ترال نداریم، گفت: اگر در آب‌های فراتر از آب‌های سرزمینی ما در عمق کمتر از ۲۰۰ متر صید ترال انجام شود جلوی آنها گرفته می‌شود. ما نمی‌توانیم رنج مردم خود را تحمل کنیم.

مطالب رپورتاژ